Tarot

Tarot: Ridder van pentakels

Een nieuwe week met nieuwe kansen! Dus we gaan naar een van de laatste kaarten in het tarotdeck: De Ridder van Pentakels. Als je de andere kaarten wilt nalezen, dan kan dat altijd op de overzichtsblog.

img_20161227_091446.jpg

Duiding volgens de boekjes

Op deze kaart zie je een Ridder in volledige metalen uitrusting op een zwart paard zitten. Ze staan in een rood glooiend landschap en de lucht is geel. Verder Houdt de ridder een pentakel in zijn hand. Het kost behoorlijk wat kracht en doorzettingsvermogen om de pentakel zo aanbiedend hoog te houden, zeker als jeop de rug van een paard zit, lijkt me.

In wat ik gelezen heb over deze kaart blijft het woord ‘uithoudingsvermogen’ terug komen, in alle mogelijke varianten. Deze ridder zou streven naar iets dat bij aarde hoort: duurzaamheid en zekerheid. Stabiliteit is het misschien wat deze ridder zoekt. Hij is bang om de controle te verliezen, om zijn zekerheid te verliezen en opnieuw op zoek te moeten.

Ik vind ook dat het lijkt alsof deze ridder je iets wil aanbieden, iets heiligs op de manier wat hij vasthoudt. Het zou inderdaad de wil, de vastberadenheid kunnen zijn om door moeilijke periodes heen te komen. Om door te zetten wanneer het eigenlijk niet meer mogelijk lijkt. Wanneer het zo donker is, je zo vast zit en geen kant meer uitkunt, maar deze ridder zegt je dan dat het ’s nachts het donkerst is, vlak voor de zonsopgang. Ook hieraan komt een einde, als je maar volhoudt.

Waar deze kaart mij aan doet denken…

In ‘De Tarot en andere orakels’ van Tony Helmers stond de volgende uitleg die ik graag met jullie deel:

De Ridder is een jonge man of vrouw die sterk de behoefte heeft aan zekerheid in het leven. Zowel financieel als op het gebied van liefde en vriendschap wil de ridder ervan overtuigd zijn dat hij/zij niet op het verkeerde paard heeft gewed.

Ik herken mezelf hier erom in. Astrologisch gezien ben ik namelijk een aardeteken. In mijn leven zoek ik naar zekerheid en stabiliteit. Dit wil ik echter zo graag dat ik voorheen wel op verkeerde paarden heb gewed. Mettertijd vreet mij dit op. Niets liever als op een goed paard hoop ik nu te wedden. En ik denk werkelijk dat ik het nu even op een rijtje heb, voor mezelf dan. Want ik kies ervoor om al mijn aandacht te steken in mijn ontwikkeling, mijn werk en mijn nieuw konijntje. Een echt aardebeestje 😉

Oke ik geef toe, hij heeft mijn hart gestolen. Maar kijk nu toch eens? Zo een klein beestje en zo vol vertrouwen. Nadat hij heel de huiskamer had verkent begon hij zich meteen te wassen en een dutje te doen. Smelt smelt…

Dat was het voor de ridder van pentakels, en de mini-update. Heb jij andere ervaringen met deze ridder? Laat het me dan weten in de reacties!

Liefs Loena

3 gedachten over “Tarot: Ridder van pentakels

  1. Wat een dotje!

    Zelf ben ik ook een ‘Aarde teken’, en het zoeken naar zekerheid en vastigheid (en ook onafhankelijkheid) is en blijft een groot thema. Deze Ridder wijst me er soms ook op dat ik wel wat meer gevoel in mijn dagelijkse bezigheden mag leggen – én dat ’t niet enkel en alleen om het eindresultaat gaat. Daar wil n ‘Aarde-persoon’ ook nog wel eens de fout in gaan, als ik het me goed herinner 😉

    Liked by 1 persoon

    1. Wel ik ben eigenlijk Kreeft,dus aan emoties geen gebrek. Maar als je alles optelt en uitzoekt ben ik toch een aardekindje. Astrologis is iets waar ik me in wil verdiepen maar nooit echt aan toe kom… 🙂

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

