Persoonlijk

Not the easy road

De laatste tijd gaat er veel door mij heen, veel mogelijkheden van wat nog komen gaat, of de mislukte pogingen van het waarmaken van deze mogelijkheden in het verleden. Zoals jullie weten ben ik sinds een paar weken weer vrijgezel. En het bevalt zover.

Waar ik heen ga

Zelf heb ik een aantal doelen in mijn leven. Zo wil ik ontzettend graag een fair isle trui breien, en hoewel ik inmiddels rechts en averechts kan breien is de weg nog lang. Dat geeft niet, elk klein breiwerkje dat ik nu maak is nodig voor mijn weg ernaartoe. alle kleine stapjes brengen mij er wel. Overigens blijf ik ook haken hoor, voor de handwerkvolgers in paniek schieten.. Haken blijft mijn grote liefde ๐Ÿ˜‰

img_20170329_193407.jpg

Een andere droom is het begeleiden van mensen op hun spirituele weg. De blog is daarvan een stap, elke blogpost is een stap. Maar ook de foto’s op instagram of mijn afwezige favebookskills zijn daarvoorย  een deel van de reis. Ach een meisje moet iets hebben om naar uit te kijken en zich naar toe te werken. Ik besef wel degelijk dat mijn dromen een haast onmogelijk doel lijken vanaf het punt waar ik nu sta, dat maakt het makkelijker om me ter plaatse te laten ontwikkelen tot ik er eindelijk klaar voor ben.

Vijf Mensen

Onlangs las ik (zoals jullie nu toch al weten denk ik) Light is the new Black. Een van de oefeningen uit dat boek is om een lijst op te stellen met de vijf mensen waarmee je de meeste tijd doorbrengt. Dus ik schreef netjes mijn vijf mensen op waarmee ik het meeste tijd doorbreng en ook de meeste gesprekken mee voer…

img_20170208_174152.jpg

De volgende stap is om dan naar die mensen te kijken. Steunen zij jou? Zijn ze aanmoedigend? Vinden zij jou helemaal het einde en een waanzinnig persoon? Handelen zij hiernaar? Hoe staan zij in hun leven? Volgen zij hun dromen?

Nu stond daar รฉรฉn persoon in die gewoon niet in mijn levensvisie paste. En hoe spijtig en verdrietig het dan ook is, ik heb die persoon gesnoeid in mijn leven. En kijk eens aan! Wat een vreugde en liefde is ervoor in de plaats gekomen. Maar ook creativiteit, rust en een enorme vrijheid om dingen te doen en te ondernemen! Dus nee, de snoeibeurt zorgt niet voor verdriet.

img_20170429_211317.jpg

Ik denk dat een relatiebreuk zelden zo wordt gezien. Natuurlijk vind ik het ook kut, en enorm jammer. Maar de mogelijkheden, de opties en het algemene leven is er voor mij leuker op geworden. Ik zie kansen en wil er iets van maken. En verdorie dat zal nog lukken ook! Niet dat dit de makkelijke weg geweest is. Gewoon een andere afslag waarbij ik denk gelukkiger te worden.

Heb jij al eens in jouw vijf mensenlijst gesnoeid om er beter van te worden? Of heb jij nog nooit een lijst opgesteld? Laat het me weten in de reacties!

Liefs Loena

11 gedachten over “Not the easy road

  1. Zo grappig, in het boek the Magic, zit een soort van dezelfde oefening, maar dan slechts 3 personen plus een foto als je die hebt en juist dankbaarheid. Dat snoeien dus niet, in feite doe je dat al in je hoofd.

    En ja heb zoveel mensen uit mijn leven gesnoeid, soms kwam er mooier voor terug, bij anderen gewoon rust en beter voor mijzelf. Nieuwe opties en zelfs werk… kortom, zo nu en dan snoeien is een must, denk ik nu, weet ik nu. Pas geleden ook nog gesnoeid, er was toch al niet echt contact meer en achteraf… yeah right, hahaha

    En zelfs een relatie afbreken kan soms heel goed zijn om zelf weer even te zien waar je staat.

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Goed bezig meid!
    Zelf heb ik eens een รกlle-mensen-lijst opgesteld. Zeker 5 heb ik eruit moeten snoeien.. Wat voor een rust dat kan teweegbrengen (na het nodige ‘gedoe’)! Ook stelde ik meteen een lijstje op met mensen waar ik meer tijd mee door wilde brengen – Daar werk ik nog steeds aan..

    Het belangrijke is dat je weet/leert wat je aan jezelf hebt en wat je nodig hebt/wilt, zodat je daarvoor op kan komen, en dat heb je prima gedaan. Je verdient een positieve, motiverende omgeving. Energie is kostbaar – zeker als het gaat om focus op je doelen. Ik laat me ook steeds minder afleiden. Ik weet zeker dat we er wel komen, we zijn in ieder geval goed op weg! ๐Ÿ™‚ Xx

    Liked by 1 persoon

    1. Toevallig!! In mijn dagboek heb ik een habittracker met de optie ‘v&f’ wat staat voor vrienden en familie. Zo hou ik bij of en met wie ik contact heb gehad op een dag. Een stok achter de deur zeg maar ๐Ÿ˜‰

      Liked by 1 persoon

  3. Iedereen wegsnoeien, die niet in jouw levensvisie past, kan verkeerd overkomen. Hitler zei dat ook van de Joden. Maar ik begrijp natuurlijk dat jij dat niet zo extreem bedoelt. ๐Ÿ˜‰
    Ikzelf heb de helft van mijn familie adieu gezegd. Niet zozeer omdat ze een andere visie hebben, wel omdat ze hun visie wilden opdringen aan heel de familie. Op deze manier probeerden ze anderen klein te houden en zelf voor “leider” te spelen.
    Voor mijn part mogen ze “leider” spelen, maar dan zonder mij. ๐Ÿ™‚
    Snoeien kan dus zeker goed zijn en kan inderdaad het groeien stimuleren. Bij planten geldt dat zelfs letterlijk. ๐Ÿ™‚
    Voor mij is dit het enige criterium: krijg ik ook een beetje ruimte? Mijn echtgenote en ik hebben op sommige vlakken een heel verschillende visie. Toch geven we elkaar de ruimte om te groeien op een eigen manier. Als men die ruimte niet krijgt, waardoor men verstikt wordt, zou ik zeggen: snoeien maar! ๐Ÿ˜€
    Fijn om te lezen dat het voor jou een bevrijding is.

    Vriendelijke groet

    Liked by 1 persoon

    1. Nou precies de reden die jij aangeeft hoe die verschillende visies samen kunnen leven onder รฉรฉn dak, is de reden waarom het hier niet ging. Verstikt voelde ik me. Dus dan moet er onkruid verwijderd worden.

      En nee zo drastisch bedoelde ik het niet…. Dat soort praktijken daar doe ik niet aan. De persoon in kwestie is gewoon terug de wijde wereld in gestuurd. In levende lijve ๐Ÿ˜‰

      Groetjes

      Liked by 1 persoon

  4. Soms moet je mensen, gewoon voor je eigen welzijn, uit je leven snoeien. Dat kan een moeilijk proces zijn, omdat het niet het fijnste om te doen is, maar sommige situaties zijn puur vergif. 2 jaar geleden heb ik eenzelfde beslissing gemaakt, met een toenmalige vriendin en pas achteraf besefte ik hoe toxisch die relatie eigenlijk wel was.

    Liked by 1 persoon

  5. Het verbreken, snoeien, van een relatie is nooit fijn of pijnloos, maar kan je inderdaad wel ineens weer meer ruimte geven om jezelf te zijn. Mensen die je belemmeren, moet je niet om je heen houden, hoe moeilijk dat soms ook is. Al moet ik nuanceren dat het ook afhankelijk is van situaties; sommige mensen hebben zelf issues en zijn daardoor even iets minder supportive voor jou.
    Zelf heb ik nog nooit een vriendenlijst gemaakt. Wel merk ik verschuivingen op in mijn vriendschappen. Zo had ik 2 beste vriendinnen, maar we groeien erg uit elkaar en zien elkaar weinig. Ondertussen heb ik een ‘nieuwe’ beste vriendin waar ik zelfs nog meer mee deel en bespreek dan wat ik ooit met die andere 2 deed, heel raar om te beseffen. Niet dat ik minder ben gaan geven om de 2, alleen is het… ‘anders’.

    Like

  6. Mooie log. Ik ga je zeker volgen.
    Ik snoei doorlopend. Ben inmiddels heel kritisch in wie ik wel en wie ik niet in mijn leven toelaat. Snoeihard is deze gans ๐Ÿ˜‰ Maar dat betekent wel, dat als je mijn snoeibeurt overleeft, ik je ook supertrouw ben. Ik ben inmiddels 45, en als ik met iedereen bevriend had moeten blijven had ik zelf geen leven meer. Toxische relaties ben ik helemaal wars van. Het is heel natuurlijk dat mensen komen en gaan in het leven. Ze hebben allemaal hun rol in je eigen groei en jij andersom in die van hen. Dat is zo mooi. Lieve groet,

    Liked by 1 persoon

    1. Hallo Gans! Welkom!
      Ik hoop nu ook minder te moeten snoeien, na deze beurt dan toch, en heel kritisch te kijken naar wie nog mee mag doen en wie niet. De postieve en inspirerende mensen mogen blijven. En de rest, ongeacht geschiedenis of goede herinneringen eruit. Af en toe moet je toch weer even de puntjes op de i zetten en kritisch kijken om verder te komen ๐Ÿ™‚

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

