Persoonlijk·Spiritualiteit

Wat is magie?

Een tijdje geleden schreef ik over wat hekserij voor mij betekent. Wat ik erin zie. Hoe ik denk dat ik mijn leven wil inrichten en waar ik mij op wil focussen . Maar heksen gebruiken ‘magie’… whoee…. Vandaag vertel ik jullie hoe ik dat dan zie.

Don’t Panic

Het valt allemaal wel mee. Dat denk ik toch. Ja ik heb een altaar. Ja ik heb daar een afbeelding van de godin waarmee ik het meest werk. Ja ik heb edelstenen, tarotkaarten en sinds kort een mes op mijn altaar. En ja ik doe aan magie op of rond mijn altaar. Maar het is niet zo dat er vlinders en vogeltjes binnen vliegen, er opeens glitter overal vandaan komt met mythisch gezang op de achtergrond. Ik beheks ook geen mensen, of beoefen magie voor hun. Magie is voor mijzelf, een middel en niet het doel.

img_20170202_163659.jpg

Nee, mijn altaar en mijn magie zijn vrij basic, droog en alledaags. Niets speciaals, geen special effects of huisdwerg die alles opruimt nadat ik klaar ben. (alhoewel….) Nee ik zorg dat er geen troep op de grond valt als ik een spreukenflesje maak en dat kaarsen altijd veilig branden zodat we geen brandblusser nodig hebben.

Dit is mijn magie

Wat magie dan wel is? Voor mij is het het neerzetten van een intentie. De wil om iets gedaan te krijgen. Wil ik een appartement? Dan regel ik dat. Wil ik een baan, dan  zorgen we daar voor. Wil ik rust en vrede? Dan krijg ik misschien wel iets meer rust dan ik zou willen..

img_20160505_110248.jpg

Voor mij is magie het uitschrijven van je wensenlijstje, het zeggen dit wil ik en hier ga ik voor. Met afbeeldingen, woorden, kleuren, geuren, kruiden, stenen… JE kan het zo gek niet bedenken. Alles wat mij herinnert aan mijn doel, aan wat ik wil, dat zal ik gebruiken. En het zal op mijn altaar staan totdat ik denk dat het zijn werk gedaan heeft en nog een beetje langer, want je weet maar nooit.

img_20170111_141003.jpg

Zelf werk ik met collages, moonboarden. nu dan toch. Vroeger gebruikte ik ook wel spreukenflesjes, maar dat wordt een teringzooi. Het is niet visueel genoeg voor mij. Ik moet iets zien. Iets van ‘kijk dit ben ik bezig, hier werk ik aan’.  Momenteel heb ik nog een paar visionboards lopen, een paar actieve. En een paar in mijn hoofd, degene die ik zal maken als ik de ideeën volledig op een rijtje heb.

Mijn nieuw dagboek!!
Mijn nieuw dagboek!!

Als de magie gedaan is begint mijn echte werk pas. Dan komt het solliciteren, het zoeken, het praten met mensen, het ontmoeten van andere mensen of het schrijven in mijn dagboek. Magie is een middel, niet het middel. Magie is voor mij niet de eerste of tweede stap. Het is iets waarmee ik de zoektocht markeer, iets om me op de been te houden en me af en toe te herinneren dat ik van het pad ben afgedwaald.

Dus dat is magie voor mij. Niets bijzonders. Gewoon een hulpmiddel. Het uiten van een wens. En laten we dan maar hopen dat die wens voor mij bedoeld is.

Vertel nu eens op. Hoe denk jij over magie? Laat het me weten in de reacties!

Liefs Loena

12 gedachten over “Wat is magie?

  1. Exact hetzelfde en dan nog, zelfs voor mijzelf ben ik heel voorzichtig en gedachtenkracht, dat is het eigenlijk. Magie wordt zelfs in de kerk gebruikt, door te bidden, zelfde als chanten, en maakt de dingen sterker, simple as that. 😉

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Geen gemakkelijk onderwerp. 🙂
    Alles wat we zien is voor mij magie, want niets bestaat op zichzelf.
    Magie gebruiken is voor mij goed, als dat naar bevrijding van het lijden leidt. Als men magie gebruikt om de magie (het dagelijkse leven) nog te versterken, gaat dit voor mij de verkeerde kant op. Magie gebruiken om illusies nog sterker te maken, zorgt ervoor dat het web waar we in gevangen zitten, strakker aangespannen wordt. Toch kunnen we, mijns inziens, de magie gebruiken om uit dat web van illusies te stappen.
    We moeten oppassen met wat we wensen, vooral als dit voor egoïstische doeleinden is. Zo is er een boeddhistisch voorbeeld van kortzichtige wensen, die heel verrassende resultaten opleveren. Ik geef zo’n voorbeeld:
    Iemand wenste heel rijk te worden. Maakte niet zozeer uit op welke manier, maar hij wenste dat hij veel geld had, zodat hij financieel op rozen zat. Zijn wens kwam uit. Zijn volledige familie stierf, waardoor hij alle familie-eigendommen erfde. Hij was stinkend rijk, maar had geen familie meer. Zou hij die wens opnieuw doen?
    Dat is een goed voorbeeld van hoe magie ook aan je wensen tegemoet kan komen. 🙂
    We zitten in een situatie, waar we het slachtoffer van lijken te zijn. Ik gebruik magie om uit die situatie te stappen. Daarbij wens ik niets voor in deze wereld der illusies, deze op magie-berustende wereld. Magie gebruiken voor magie, versterkt de illusie. Dat is mijn visie. 😉
    Voor alle duidelijkheid: ik veroordeel niemand die de illusie versterkt, elk moet daar zijn verantwoordelijkheid in nemen.

    Vriendelijke groet

    Liked by 1 persoon

    1. Dat begrijp ik toerist. Nu geef ik toe dat ik af en toe magie gebruik. Momenteel overdenk ik mijn volgende stap. Dat zal dan mijn 4e of 5e keer zijn dat ik dit doe. Al kijk ik de huidige situatie even aan.
      Ieder moet zijn of haar verantwoordelijkheid hier in nemen. Maar soms ben ik maar wat blij dat ik het kan 😉

      Liked by 1 persoon

  3. Ik ga even lenen bij Aleister Crowley; omdat ik het een mooie en krachtige formulering vind.
    Magie is een kunst en een wetenschap waarmee je verandering veroorzaakt in overeenstemming met je (ware) wil.
    Ik interpreteer dit als volgt:
    een kunst : magie vraagt om het creativiteit, inleving, vaardigheid (oefening baart kunst)

    een wetenschap : het vraagt een methodische aanpak met een doel, deeldoelstellingen, stappenplan, werkwijze,….

    verandering : dat houdt in dat je heel bewust kiest om magie toe te passen; want iets nieuws creëren heeft invloed op je totale leven; is het niet mogelijk iets te veranderen zonder dat andere aspecten mee-evolueren.

    je (ware) wil : iedereen heeft een lotsbestemming, je eigen unieke plaats in het universum; als je jezelf kent, je eigen puzzelstukje kent, dan is het mogelijk om je levensenergie totaal te ontplooien. Je kan dus enkel worden , wie je al bent.

    Liked by 1 persoon

  4. Leuke post! Jouw post heeft mij doen beseffen dat ik eigenlijk ook aan magie doe. Dan wel via het medium van kristallen schedels. Zij staan op mijn altaar al noem ik het zo niet. 😊 groetjes

    Liked by 1 persoon

  5. Huisdwerg, hahahaha! Magie als intentie, kinda like ‘the secret’? Ben het met je eens dat het een middel is, of meer een hulpmiddel, maar dat je wel zelf ook de nodige moeite moet doen. Die baan komt niet na een spreuk naar je toe zweven, je moet wel actief zoeken.
    In mijn hoofd is magie toch wel met de glitter. Nou ja, glitter, fantasy-magie. Net weer een prachtig boek uit over een meisje die een heks blijkt te zijn. Zo willen toveren, och dat zou toch fantastisch zijn?
    Voor mij is magie in het hier en nu eenvoudigweg energie – met dank aan Suus, haha. Alles zien als energie, en energieën kunnen elkaar beïnvloeden, dat is eigenlijk de manier waarop ik – nuchter als ik ben – kan bevatten dat magie bestaat en werkzaam is.

    Liked by 1 persoon

  6. Jep visionboards, ook voor mij een dikke go – zeker wanneer ik iets probeer te manifesteren. Het maakt het doel alvast veel visueler. Net zoals bij jou, ondersteunend – en daarna ga ik aan het werk. Het komt niet in je schoot gevallen hé 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

