Persoonlijk

Bullet Journalling

In het kader van werken met een dagboek wil ik een hartstikke hippe vorm van organiseren, plannen, en to do lijstjes met jullie bespreken: Bullet journalling.

Bullet journalling is (klink op de benaming om naar de officiële site te gaan) is een systeem om in jouw dagboek of een echt bullet journal een to do lijstje maken om een overzicht te houden op je dag, week, maand, jaar of gewoon je hele leven. De slogan van deze methode is ‘the analog system for the digital age’. Het gewoon op papier bijhouden wat je denkt, doet en ziet. Dat klinkt toch heerlijk?

Symbolen

Nu heb je speciale symbolen voor het officiële systeem. Je kan de volledige uitleg op de officiële site vinden maar hier heb je al een korte opsomming:

• – een punt is voor een taak

x – de taak verandert in een x als de taak voldaan is

> – de punt verandert in een > als de taak vooruitgeschoven wordt

< – de punt verandert in een < als de taak gepland is naar een datum verder in de tijd

° – gebeurtenissen worden weergegeven als een bolletje

– – een streepje is voor notities

*- als je ergens een sterretje voor zet dan heeft dit prioriteit

Opzet van het dagboek

De opzet van een bullet journal is misschien ietsjes anders dan je gewend bent, of misschien is het precies wat jij eigenlijk al deed. Ze zetten dingen op per jaar. Je krijgt dus eerst een jaaroverzicht met elke maand, waarin je bijv verjaardagen alvast kan neerzetten, of wanneer je je vakantie gepland hebt. Tijdens je jaaroverzicht geef je ook specifieke doelen op die je elke maand zou willen behalen..

img_20170402_090114.jpg

Daarna komen de maandoverzichten. Hier kijk je terug in je jaaroverzicht om te zien of je al iets had gepland. Ook denk je na over waar je de focus van die maand wilt leggen. In de spirituele contéxt kan je hier ook de maanfases bijhouden, of er een sabbat aankomt en welke veranderingen jij ziet in de natuur.

img_20170402_090102.jpg

Dan krijg je twee opties. Vul je weekoverzicht in, of kies je ervoor om enkel de dagen te volgen. Of andersom, kies je alleen de weekoverzichten en laat je de dagen voor wat het is? In een weekoverzicht kan je je werkuren plaatsen, activiteiten, een maaltijdenplan, een weekkaart (of dagkaarten al!), en ga zo maar door. Je krijgt dan een lekker idee van hoe druk of rustig je week is.  In een dagoverzicht staan dan weer de taken die jij die dag moet aanpakken.

img_20170402_090055.jpg

Mijn boek

Nu zou ik mezelf niet zijn als ik me aan dit systeem gewoon niet zou houden. Dit is te veel voor mijn overzichten. Te veel om rekening mee te houden en te veel symbolen. Ik gebruik simpele blokjes. Deze kan ik half kleuren als ik iets ben begonnen maar niet heb afgemaakt of volledig als de taak compleet is. Is de taak niet gebeurd of is het iets dat pas later kan gebeuren dan laat ik de boel gewoon leeg. Eens in de maand maak ik dan een taak waar ik alle lege vakjes moet opvullen.

In de opzet van het boek werk ik ook een klein beetje anders. Zo heb ik in mijn jaaroverzicht enkel mijn maandelijkse doelen staan, en mijn jaarleggingen.

In mijn maandoverzichten werk ik de jaarlegging dan verder uit, en maak ik een to do lijst dat verband houdt met mijn maandelijkse doelen, of extra doelen waar ik met Samhain nog geen rekening kon houden. Wat ik ook elke maand doe is een lijstje ‘wat mij nu bezig houdt’. Daarin pleur ik gewoon alles waar ik op dat moment mee bezig ben.

img_20170402_090127.jpg

Oh! Niet vergeten, ik zet de foto erbij en ik zie het nog snel! haha Ik gebruik washitape op de rand van mijn maandoverzicht. Zo kan ik het snel vinden als ik begin met mijn weken op te zetten. Dit was een trucje dat ik van Instagram haalde 😉

In mijn systeem maak ik de dagoverzichten ’s morgens. Op die manier weet ik wat ik die dag moet doen, waar ik rekening mee moet houden en ik plaats hier mijn maaltijden. Ook schrijf ik een klein stukje over hoe mijn nacht was. Mijn dromen kunnen ontzettend levendig en leerrijk zijn, dus hier wil ik graag een focus op leggen in mijn dagboek. Dit wel met een beetje aanmoediging van Anne toen zij het over haar morning pages had.

Dit systeem heeft er tot nu toe voor gezorgd dat mijn leven iets overzichtelijker is, en dan ikzelf veel productiever ben en gewoon meer doe dan vroeger.

Dat is dus hoe ik nu te werk ga. Op instagram en YouTube vind je ontzettend veel inspiratie en methoden, maar ik vind dat het zo goed werkt. Niet te decoratief, gewoon af en toe een sticker en dat was het dan ook. En wat denk jij over dit systeem?

Liefs Loena

11 gedachten over “Bullet Journalling

  1. Haha Loena, nu ben je míj voor 😛 Ik heb afgelopen vrijdag mijn Moleskine binnengekregen die ik had besteld met de bedoeling nu eens een écht bullet journal te beginnen -volgens de (vele) regels dus ;)..! Het is al aardig opgeschoten, mijn ‘Key’, jaarkalender, future planning, maand-habit-tracker, april-voorblad e.d. zijn al af 🙂 Vandaag ga ik beginnen met de wekelijkse en/of dagelijkse bladzijden, maar ik twijfel nog of ik de dagelijkse to do’s enzo in een wekelijkse layout prop of dat ik er een dagboek van maak..

    ’t Systeem vind ik nu vooral nog n beetje intimiderend, maar ik merk al dat ’t best wel meevalt.. Het is alleen lastig om er niet in door te schieten (in mijn geval) en alleen de bladzijden/collecties aan te maken die ik écht nodig heb.

    Leuk om mee te kijken trouwens 🙂 Ik doe ook veel inspiratie op op het interwebz, maar dan vooral via BuJo-Blogs (soms ook jouw blog 😉 ) en zeker ook Pinterest ( soms ook ’n beetje Instagram, maar ik vergeet dat sociale medium altijd *oops*).

    Happy journaling! Xx

    Liked by 1 persoon

    1. Hihi zo lossen we elkaar mooi af anne!! Ik vond het heel overbodig en voor mensen die te veel tijd hadden… Langzaam ben ik er echter in gerold en kijk nu! Jaaroverzichten deed ik al jaren en sinds vorig jaar kwamen daar maandoverzichten bij. Dan een paar maanden geleden had ik nood aan weekoverzichten en sinds jouw blogje kwamen er dagelijkse stukken bij… Overigens schrijf en plan ik door elkaar zodat voor mij alles lekker vloeiend is 😉

      Liked by 1 persoon

  2. Ooh, bullet journals hebben me al aangesproken sinds de eerste keer dat ik er zag. Hoewel het originele idee erg laagdrempelig is, zie je ZOVEEL mooie kunstwerken passeren, dat ik vaak het gevoel heb het niet “goed genoeg” te zullen doen. Dus blijft het allemaal maar bij ideeën verzamelen en kwijlen op al die mooie journals…
    Jammer, maar das dat perfectionistisch kantje aan mezelf dat dan zegt dat ik er beter niet aan begin als ik het niet minstens even goed doe als al de rest…

    Liked by 2 people

    1. Nou lieverd kijk dan eens naar mijn simpele opzet. Geen teken wonder hier hoor 😉 oh en ook geen dure pennen of stiften. Het zijn er gewoon een paar van de zeeman en het huidige boekje van de wibra. Wel vind je geweldige (pagan!!!!) stickers bij de action. In totaal kon ik deze beginnen voor nog geen 5 euro en het ziet er hartstikke leuk uit 🙂

      Liked by 1 persoon

  3. Ik geniet ook altijd zo van die creatieve werkjes, maar ik ben veel te chaotisch ervoor. Alleen al om er in de ochtend voor te gaan zitten om zo’n overzicht te maken haha. Daarnaast zou mijn zoontje het boekje binnen een dag in zijn handjes hebben en dan vind ik er de mooiste krassen, strepen en cirkels in 🙂
    Gelukkig kan ik goed genieten van andersmans art ❤

    Like

    1. Nu kunst zou ik het echt niet noemen. Maar voor mij heel handig! Nu heb ik ook geen kinderen en vriend vindt het onzin behalve dat ik nu minder vergeet. Dus hier echt win-win 🙂

      Like

  4. Jeetje mina, wat een werk, mij veel teveel werk, dan ben ik een hele ochtend kwijt aan dit ding voor ik überhaupt iets uit heb gevoerd? whahahaha nee hoor, laat mij maar gewoon plannen in mijn hoofd de dingen doen die ik wil doen, en als een legging echt belangrijk is om notities te maken zijn er altijd wel ergens pen en papier bij de hand 😉 En nee dat hoeft niet eens in een dagboek te zijn, gewoon op een los blaadje kan ook 😉

    Laat staan al die nieuwe regels in mijn hoofd zien te stampen, het kruisje en dingetjes met pijltjes…

    X

    Liked by 1 persoon

  5. BuJo’en lijkt me wel wat, en tegelijkertijd helemaal niet, haha. Vind het heerlijk om op mijn planbord (maandoverzicht) aan te geven wanneer ik welke afspraak heb, of om bepaalde to-do’s of reminders op te schrijven. Agenda’s hebben voor mij nooit echt gewerkt. Een BuJo lijkt me alleen te uitgebreid. Elke dag je taken? Pff, ik heb vandaag een verjaardag, en verder… Het voert voor mij te ver om elke scheet op te schrijven en te plannen. Geeft m’n planbord mij meer rust en houvast. 😛 Oh, en net als Suus heb ik ook het gevoel dat je er echt freakin’ lang mee bezig bent, haha.
    Het is wel fijn dat het voor jou goed werkt natuurlijk! 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. Nee hoor echt maar 5 minuutjes 😉 nu ik heb ook heel wisselende uren dus ik vind het extreem handig om mijn rooster er in bij te houden bijv woe 9-12 en vrijdag 8-16 plus eventuele extra uren. Dus werk is altijd een taak voor mij en iets om me te ontspannen 🙂 en zaterdag heb ik altijd een waslijst aan klusjes waarvan ik anders de helft van vergeet 😉

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

