Feest·Spiritualiteit

Ostara correspondenties

Buiten zien we al dat de wereld groener wordt, de vogels zingen zoals ze gebekt zijn en zelf trekken we er ook al wat vaker op uit dan de voorbije maanden. Langzaam aan komt de lente weer in het land, en dat is natuurlijk reden voor een Ostara-feestje!img_20160518_184300.jpg

Ostara

Ostara is van naam misschien niet zo bekend, maar velen kennen wel de lente-equinox. Dat is de dag waarop dag en nacht even lang zijn, en vanaf die dag zullen de dagen langer zijn dan de nachten. Het christelijke feest dat ongeveer gelijktijdig plaatsvindt is Pasen. De symbolieken die mee zijn genomen naar het christelijke feest zijn de paastakken, en velen versieren deze met eieren en haasjes of konijntjes.

DE godin die we  bij deze sabbat plaatsen is Ostara. Ostara als lentegodin had een kip die magische eieren legde. Als de lente moest komen legde ze een speciaal rood ei. Tot op de dag dat het rode ei maar uitbleef. Uiteindelijk blijkt dat de kip het rode ei verstopt heeft, en om het op tijd te vinden verandert Ostara haar kip tijdelijk in een haas. De haas liep snel en kom het ei nog op tijd terughalen. Het volledige verhaal kan je hier terugvinden.

Een ander thema voor dit feest is reinigen. Door alle frisse pas uitgelopen planten in de natuur kan men zich ontdoen van het geconserveerde voedsel, en alles wat nog niet op is wordt nu ook best vervangen. Dit is dus een goed moment om je (koel)kasten en diepvries uit te ruimen. Deze reiniging vinden we ook terug in het christelijke feest wanneer met Pasen de vastenperiode voorbij is.

Correspondenties

Symbolen: Eieren, Hazen, Voorjaarsbloemen

Kleur: Citroengeel, Roze, Frisgroen ( t.o.v. Imbolc zijn de kleuren levendiger)

Edelstenen: Kwarts, Aquamarijn

Kruiden: Lelietjes-van-dalen, Viooltjes, Krokus

Eten: Eieren, Lichte en waterige soepen, zachte kazen, brandnetelsoep, voorjaarsgroenten zoals spinazie

Drinken: Lindebloesemthee, brandnetelthee

Godheden: Ostara, Eostre, Demeter, Greenman

Reflectievragen

  • Wat betekent balans voor jou?
  • Wat betekent groei voor jou?
  • Welke plannen heb jij die kunnen groeien?
  • Wat wil ik laten uitkomen dit jaar?
  • Waar kan ik vruchtbaarheid brengen?
  • Ben ik dankbaar voor wat ik krijg?
  • Hoe kan ik dankbaarheid verder dragen?
  • Hoe help jij anderen?
  • Is alles gereinigd?
  • Heb ik reiniging nodig? (spiritueel, fysiek, mentaal)

Ideeën voor Ritueel

  • Ga vogels spotten
  • Versier en verf eieren
  • Versier je huis/altaar met uitlopende takken
  • Zaai je zaden voor
  • Vertel het Ostara verhaal, of speel het na
  • Werk rond balans
  • Werk rond reiniging
  • Dans om de lente wakker te maken
  • Roep elvenmagie op
     

Dat was het voor deze keer! Heb je toevoegingen? Of vier jij Ostara op een speciale manier? Laat dan een reactie achter en ik zet jouw correspondenties erbij om een volledige correspondentielijst te maken!

Liefs Loena

4 gedachten over “Ostara correspondenties

  1. Ben er niet zo mee bezig, en de voorjaarsschoonmaak etc, dat zit er gewoon in vanuit opvoeding, Pasen vierden we al nooit, en nu ook al ken ik ostara doe ik er ook weinig mee 😉 De zaadjes zijn al geplant en ik vertrouw gewoon.

    X

    Liked by 1 persoon

      1. Als de vibes er niet zo zijn, dan hoef je weinig te doen is mijn ervaring, het komt in je op of niet, je hebt al eerder gezaaid en dat gaat dus goed, dat is dan de boodschap, althans, zo zie ik het. Er zijn ook Ostara’s dat mijn huis wel vol bloemen stond, vooral blauwe en witte druifjes bijv. Nu eigenlijk niet 😉

        Like

Geef een reactie

