Spiritualiteit·YouTube Pagan Challenge

YTPC 2017 – Plaatsen voor Ritueel

Eerder deze week las je al over werktuigen en hoe ik deze niet gebruikte. Maar de YouTube Pagan Challenge gaat verder, dus wij ook. Vandaag luidt de vraag “Waar vier jij ritueel?”.

received_10209315480155368.jpeg

Nu hier heb ik eens iets over te vertellen! Mijn antwoord is namelijk overal! Maar dat zal ik misschien even nuanceren. Voordat iedereen denkt dat ik de hele stad doorloop al heksend. Al is het wel eens bij me opgekomen om chants te zingen voor mensen hun huis nadat ze gemeen waren gewoon om wat angst aan te jagen, maar ik vrees dat we die weg beter niet inslaan 😉

Anyway… Plaatsen waar ik al ritueel mocht uitvoeren zijn in de douche,  in de slaapkamer, in de living, in de keuken, in het bos, oh en in Glastonbury. Ik weet het, gezegend ben ik wel een beetje met die ervaring. Maar ik bedoel je kan het werkelijk waar overal doen. Soms al iets ingetogener dan elders. Al kan je best al zingend en dansend en wierookdragend met een staf door Glastonbury heen huppelen, daar zijn ze veel gewend.

Binnen of buiten

Terug in eigen land is het best simpel om overal een ritueel te houden. Trek de bossen in en je kan een groots feest organiseren om een sabbat te vieren. Of ga naar het park voor een esbat. Maar als vrouw in het donker, alleen, ik neem toch altijd back-up mee. Je weet wel, just in case. Maar magie is iets geweldig, je kan het overal doen. Soms merk ik dat ik in een cafeetje ben met een kop thee en er brand een kaarsje en dan kan ik het niet laten om een zegening te sturen, of een gebedje te bidden. Snel en onmerkbaar.

Er zijn ook zoveel verschillende vormen van magie. Zo is er keukenmagie waarbij je de intentie in je maaltijd of gerecht stopt, of jezelf schoon schrobt onder de douche, of een buideltje voor/tegen dromen onder je kussen legt. Alles wat je met intentie doet is magie. En mettertijd leer je daarmee werken.

Persoonlijk denk ik dat er wel verschil is. Mijn huis is voor huis-tuin-keukenmagie en dezelfde rituelen, maar een viering doe ikzelf graag in de buitenlucht. Dat wil niet zeggen dat dat ook gebeurd hoor. De laatste viering in de buitenlucht dateert van een heel aantal maanden geleden vrees ik.

Altaar

Wat ik wel altijd doe is een altaar maken. Een focus om werken op te verrichten, of een plaats om alles te verzamelen. Het maakt het hele ritueel makkelijker als je alles van te voren verzameld en klaar legt.

Nu trek ik geen cirkel meer, maar als je een cirkelt trekt en je vergeet iets en je sluit hem weer en je moet hem opnieuw openen… Dat werkt gewoon niet. Wat ik wel doe voor elk ritueel is mijn ingrediënten opzoeken, opschrijven, verzamelen en klaarleggen op het altaar. Geloof me, ingrediëntenlijstjes voor rituelen zijn geweldig om niets te vergeten. Ik vergat vooral pennen en lucifers voordat ik lijstjes maakte. Zeker als je op pad gaat is het handig om dit soort zaken bij de hand te hebben 😉

Dat was het voor de plaatsen waar je een ritueel kunt uitoefenen. Wees misschien eens creatief en doe de volgende keer een ritueel niet voor het altaar dat je binnenshuis hebt opgezet. En waar doe jij een ritueel? Laat het me weten in de reacties!

Liefs Loena

6 gedachten over “YTPC 2017 – Plaatsen voor Ritueel

  1. De studeerkamer is geheel onbedoeld en ook redelijk ‘onopgemerkt’ Mijn kamer geworden -Zelfs vriendlief ontkent het niet. Dus hier leg ik mijn kaarten en brand ik wierook (+ hier vind mijn blogleven/geschrijf plaats). Het plan is om ook plek te maken voor een heus altaar, nu ik me een eigen plek heb toegeëigend 🙂 Dan zal wat uitgebreidere rituelen uitvoeren vanzelf wat gemakkelijker gaan.

    Rituelen in de buitenlucht zijn natuurlijk het fijnst, al heb ik het zo niet meer gedaan sinds de verhuizing gezien het gebrek aan topografische kennis en dichtbijgelegen natuurplekjes waar niet iedereen ’s avonds de hond uitlaat 😉 Glastonbury is natuurlijk nóg een graadje beter (of zelfs perfect), maar dat is misschien iets voor later.. Tikkeltje jaloers :P..

    Liked by 1 persoon

    1. Gewoon eens doen anne… Al moet ik zeggen dat glastonbury echt heel spontaan ging. En achteraf sluit het een hoofdstuk af.

      Of ga ’s avonds eens wandelen om een nieuw plekje te vinden. Wat gaaf dat je een eigen plek in huis hebt gevonden. En ik ben benieuwd hoe jouw altaar er uit gaat zien 🙂

      Liked by 1 persoon

  2. Ik doe amper rituelen maar als ik de natuur in trek, neem ik wel vaak mijn athame mee, dat kan in mijn fietstas en zo zit er ook een standaard keukenschaar in, ja ik heb kleinere zijvakjes, en heb ik altijd iets van een zak bij mij, om in de natuur eventueel wat te doen, soms een mini ritueel, soms niks.

    Het is maar net hoe mijn mood is, en vaak ook simpel en onzichtbaar, maar dat onzichtbaar zorg ik zelf dan voor, dat ik mijzelf onzichtbaar maak en ja dat kan echt, en werkt echt, dat is soms best lachwekkend zelfs 😉

    Verder gewoon thuis, echt vieren doe ik niet altijd, en zo wel, precies wat je zegt, de kruiden, op een schaal in de woonkamer, kleur kaarsen al dan niet gekerfd en dan gewoon aansteken en mijn avond vervolgen als elke dag. Mijn altaar verander ik eigenlijk bijna nooit, daar liggen dan ook eigenlijk standaard items op, een plant zou nog mooi zijn, maar daar komt te weinig licht voor overdag, soms doe ik wel verse bloemen neer zetten al dan niet uit de natuur of gewoon van de markt.

    X

    Liked by 1 persoon

  3. Jep jep jep! ‘Maar als vrouw in het donker, alleen, ik neem toch altijd back-up mee. ‘ hier heb ik ook iets over geschreven, aangezien dit toch ook een van mijn ‘angsten’ is – zeg maar; Ik hou niet van het oncomfortabele gevoel dat je alleen in het donker in het bos/park bent – de kwetsbaarheid en het gevoel ‘er kan vanalles gebeuren’ is te groot.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

