Spiritualiteit

YTPC 2017 – Werktuigen Zegenen

Ik ben er weer! Gene paniek hoor. Vorige week werd ik geveld door een griepje, maar ik heb het weer overleefd. Dus gaan we nu gewoon lekker door met de YouTube Pagan Challenge, alsof er niets gebeurd is πŸ˜‰ De vorige keer las je over divinatie, en deze week gaan we het over het zegenen van werktuigen hebben.

Toen

De traditionele werktuigen van een heks zijn de athame, staf, ketel en beker. Echter gebruik ik geen enkel van hen, noch op mijn altaar en ook niet in ritueel. Het werkte niet voor mij, en heeft ook nooit echt gewerkt. Het voelde voor mij maar gemaakt aan. Wel heb ik kaarsen en andere hebbedingetjes op mijn altaar staan.

Heel in het begin deed ik wel nog een ritueel om mijn kaarsen te zegenen en op te laden voor een bepaald doel. Ik kerfde de kaarsen in, legde er edelstenen omheen, en stak er mijn eigen ‘energie’ in door een draad te visualiseren die uit mijn handen kwam.De hele handeling heb ik nog uitgetypt in mijn dikke map zitten. Ik begon namelijk met veel goede moed en schreef al mijn rituelen heel netjes uit. Dat is me 3 keer gelukt en sindsdien schrijf ik geen enkel ritueel meer uit. Rituelen veranderen naarmate jij verandert en dat gebeurd ongelovelijk snel.

img_20170202_164251.jpg

Nu

Tegenwoordig is datΒ  allemaal teveel gedoe. Hekserij en magie zijn normaler geworden met de jaren, en mijn manier is veel losser sindsdien. Tegenwoordig gooi ik wat stenen in het rond, zing een liedje en tada klaar. Al die handelingen maken het namelijk van jou, maar er zijn zoveel meer manieren om iets van jou te maken. Het hoeft niet statisch en officieel te zijn, het mag ook gewoon leuk en luchtig.

Momenteel kies ik enkel producten waar ik echt heel blij van word. Op die manier is het meteen een beetje meer van mij. En als het dan toch niet helemaal lekker voelt dan gebruik ik het gewoon heel veel. Door het veel te gebruiken en er veel naar te kijken word iets gewoon. Wel maak ik mijn producten schoon. De prijskaarten ergens vanaf knippen is een ritueel op zich waarbij je knipt weggooit en iets je toe-eigent. Of natuurlijk de stickers wegkrabben op een kaars, daar zou ik niets vanaf knippen πŸ˜‰

Met mijn dagboek en de inwijding daarvan is ook niets vreemds denk ik. Dat is het enige dat een beetje inwijding krijgt op de eerste pagina’s, maar dat kon je hier al lezen.

Inzegenen

Op het begin van het heksenpad wil je heel graag alles doen zoals ‘iedereen’ ze doet, maar de grap is dat je je eigen weg moet gaan. En je eigen maniertjes krijgt. Er is niet één juiste manier om een werktuig in gebruik te nemen. Een nieuw voorwerp voelt altijd een beetje onwennig, en de enige manier om het echt in gebruik te nemen is door het te gebruiken en er herinneringen mee te maken.

Nu moest iets echt niet lekker voelen dan kan je er altijd wat wierook of zout tegenaan gooien (pas wel op voor sommige edelstenen). Werkt altijd πŸ˜‰

En heb jij bepaalde rituelen voor jouw voorwerpen of werktuigen? Laat het me weten in de reacties!

Liefs Loena

 

 

11 gedachten over “YTPC 2017 – Werktuigen Zegenen

  1. Kijk, ik ben trots op jou, je eigen wegen en paden, als je pas begint is een handje fijn die je helpt, maar uiteindelijk werkt het voor iedereen anders. Ik doe hetzelfde als jij, alleen werkt mijn athame dus wel, en die gebruik ik dan ook weleens, zelfs het zeer oude ‘een mes snijd de pijn doormidden’ is bij mij gebleken dat het kan werken, dan leg ik hem onder mijn kussen en ik laad hem ook met regelmaat op, door hem in de aarde te steken.

    Zo ontlaad ik deze en laadt het direct met nieuwe kracht op. Soms kort, soms lang.

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Daar heb je helemaal gelijk in. Als je een bepaalde traditie volgt dan snap ik wel dat je werktuigen heb. Maar als je dat niet doet en je voelt je er niet fijn bij, waarom dan gebruiken. Doe wat jij denkt dat goed is en dan is het toch goed? πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

      1. Op dit moment heel weinig. Ik heb een mooie athame gekregen van mijn lief. Maar die moet ik nog helemaal naar mijn smaak maken, reinigen en opladen. Ik heb een mooie kleine wierook houder met een ankh en een pentakel met een zilveren spinnenweb (eenmaal een spinnengek altijd een spinnengek) Mijn beelden natuurlijk en voor de rest ben ik nog zoekende. Al ben ik wel aan het kijken of ik een sistrum kan maken en ik wil nog een mooie offerschaal en kelk.

        Liked by 1 persoon

  3. Rituelen.. hmmpf..gebruik ik die?
    Ik denk dat het merendeel onbewust/vanzelf gaat, zoals het begroeten en bedanken van mijn Tarot kaarten, het uitspreken van een intentie of wens of het aansteken van wierook/een kaars bij wijze van ‘offer’. T zit allemaal in ‘het systeem’ en komt allemaal ook weer moeiteloos naar boven nu ik ermee bezig ben. ‘Het graag doen zoals de anderen’ heb ik nooit echt gewild, ik houd er mijn eigen geloofje op na en als iets uit een bepaalde traditie me aanspreekt en/of erop aansluit, is dat alleen maar mooi (en geen ‘moetje’) πŸ™‚ Leuk om dat bij jou terug te zien!

    Groetjes

    Liked by 2 people

Geef een reactie

