Feest·Spiritualiteit

Imbolc

Vandaag en morgen is het Imbolc. Terwijl jij dit leest zit ik waarschijnlijk in de auto, want ik ga op een klein reisje naar het hoge noorden van Nederland, maar wel wil ik jullie graag vertellen over hoe ik dit jaar tegen imbolc aankijk.

img_20160129_161107.jpg

Bride’s vuur van inspiratie

Vorig jaar was ik enorm bezig met Bride rond deze tijd. Ik las veel over haar en schreef er uiteindelijk ook een serie over wat ik las en vond. Dit jaar trekt ze echter een pak minder. Haar vlam is wel aanwezig maar op een andere manier als vorig jaar. In plaats dat ik onderzoek wil doen of over haar wil lezen is de inspiratie om te schrijven, om magie te bedrijven en te strijden tegen onrecht wel extreem aanwezig.

Zo ben ik een lijst aan het opmaken voor alle boeken die ik wil lezen het komende jaar. Op mijn lijst staan een aantal titels die ik graag met jullie zou willen delen. Om te beginnen is er natuurlijk de Nevelen van Avalon, tot mijn grote spijt heb ik nog niet mijn tanden in dit boek kunnen zetten.  Maar 2017 is het jaar waarin ik zorg dat het zal gebeuren. Andere boeken waarvan ik graag zou hebben dat ze hier gelezen in de kast komen te staan zijn Light is the new black en Rise Sister Rise van Rebecca Campbell. Beiden hebben inmiddels een leuke prijs om ze aan te schaffen na de hype van vorig jaar. Ik klik even niet door, maar verdorie daar staan nog leuke boeken bij!

Verder heb ik nog een lijst opgemaakt met ene aantal onderwerpen waar ik graag mijn tanden in zou willen zetten dit jaar. Daar zit onder andere engelen bij, geen idee waarom maar dit is een onderwerp waar ik me in wil blijven verdiepen. Ook kabballah zit erbij en astrologie en zaken als de sasken (het volk uit het gebied waar ik eigenlijk ge

boren ben), de duivel vs de engelen, isis de egyptische godin, Asherah en haar rol in het scheppingsverhaal en Lilith, en ik heb nog wat horen vallen over verschillende bibiliotheken uit de oudheid. Zoveel onderwerpen en maar 12 maanden de tijd…. 😉

Imbolc

Anyway, imbolc wordt gevierd nu. Ik heb alvast de boodschap verspreid over Maria Lichtmis en de connectie met pannenkoeken onder mijn klanten, velen stonden er van verbaast, maar konden het wel smaken. Voor jullie leg ik het ook eens uit.

Dus met Imbolc vieren we de terugkeer van het licht, maar velen weten niet dat de dagen nu meer dan een uur langer zijn dan met kerstmis. Daarom is het feest. Vandaag gaat de zon op om 8:18 en onder om 17:28 en dat t.o.v. 08:46 en 16:30 met midwinter. En hoe vier je de terugkeer van de zon nu beter dan met gouden ronde koeken? En daarom eten we pannekoeken.

img_20170128_194619.jpg

Mijn altaar heb ik enerzijds geïnspireerd op valentijsdag dat eraan komt, de warmte van het jaar en het wit als kleur van Imbolc. Het is weer eens iets anders dan het wit groene van vorig jaar.

Hoe vier jij imbolc dit jaar? Vertel het me in de reacties!

Liefs Loena

4 gedachten over “Imbolc

  1. Je hebt wel heel interessante studie onderwerpen gekozen 🙂 The mists of Avalon ligt hier ook nog te wachten, tot mijn lichtelijke schaamte. Ik ken het verhaal wel (ik heb de film in de kast liggen) en het boek lijkt me prachtig – maar nog niet aan toegekomen!
    Ik vier Imbolc niet zo heel ‘officieel’ -afgelopen Samhain liep n beetje in de soep dankzij m’n iets té grootse plannen-, maar omdat ik aan een nieuw begin sta lijkt vandaag me de perfecte dag mijn plannen een wat meer concrete vorm te geven. Dat ga ik dus ook zeker doen 😉

    Ik hoop dat je het leuk hebt gehad in het noorden en nog een mooi Imbolc toegewenst! Groetjes Xx

    Like

    1. Fijn Imbolc! Tja zo heel veel actief doe ik ook niet. Enkel pannekoeken bakken. Nou dat kan er dan ook nog wel van af. Een echt ritueel heb ik niet. Geen plaats of privacy om iets langs te doen. Maar wie weet is een schrijfritueel wel iets voor jou? Dat is een ritueel waarbij je de ‘heilige’ handeling schrijven maakt. Dus je wijdt een pagina (of meer) aan de feestdag (sabbat/esbat) en viert op die manier je feest. Leuk en klein ideetje van een vriendin van me 😉

      Like

  2. Interessante onderwerpen! Snap ook wel dat je die boeken wilt lezen; ben benieuwd naar je reviews. 😛 Veel plezier in Noord-Nederland, fijn Imbolc!

    OT: Halverwege je post staat ineens je afsluiting door de lopende tekst heen… 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

