Tarot

Tarot – Vier van Pentakels

Het is weer eens tijd voor een nieuw tarotblogje! Elke twee weken bespreek ik een tarotkaart en wat er te zien valt op deze kaart. En na de vorige aflevering zijn we nu bij de vier van pentakels aanbeland!

img_20161227_091419.jpg

Dit is een hele statische kaart zegt mijn eerste ingeving. De man zit op een troon met zijn voeten op twee pentakels, hij houdt er eentje krampachtig vast en de vierde zit boven op zijn kroon. We zien ook meteen dat dit een podiumkaart is en op de achtergrond zie je een stad.

Keizer
Vier van pentakels is ook een rasechte aarde-kaart. We hebben het geld- en vasthoudenthema. Maar het getal ‘4’ is ook een getal dat gerelateerd wordt aan het element aarde. Daarbovenop is er de rode cape. De kaart doet me ook enorm denken aan De Keizer (IV). De structuur en positionering zijn vrij gelijk. Maar toch is er een groot verschil. De Keizer zit namelijk rechtop, terwijl deze man eerder in elkaar gedoken zit. Hij wil graag lijken op de Keizer maar heeft niet de natuurlijke kracht om op hetzelfde niveau te zitten.

Kramp
Deze man lijkt enorm verkrampt. Doordat hij alles zo stevig vasthoudt kan hij niet meer zien wat hij eigenlijk heeft. Doordat hij met zijn voeten boven op twee pentakels staat, staan zijn voeten niet meer in verbinding met de aarde. Hij is als het ware niet meer verbonden met de realiteit. Daarnaast wordt zijn hart geblokkeerd en zijn kruinchakra ook. Deze man zal het ongetwijfeld moeilijk hebben om nog te voelen wat er werkelijk aan de hand is.

Het lijkt ook alsof deze man een soort muur heeft gebouwd met zijn ‘rijkdommen’. Deze muur sluit hem af van de rest van de wereld waardoor communicatie haast onmogelijk is.Vroeger werd mij weleens gezegd dat als je echt van iets houdt je het moet loslaten, als je het wilt houden tenminste. Dat is een belangrijke les voor deze wannabe-keizer. Door zo krampachtig te zijn zal hij gegarandeerd meer verliezen dan hij in eerste instantie zou verwachten.

Duiding
Als deze kaart in een legging zou voorkomen zou ik zeggen dat de vraagsteller zich te krampachtig met de vraag bezighoudt. Ontspan. Heb vertrouwen. Vraag je misschien af waar deze verkrampte houding vandaan komt. Is het iets recent, of heeft het wortels in gebeurtenissen lang geleden?

Nou, ik heb vertelt wat ik zag op en in deze kaart. Nu is het ana jullie! Heb jij enige opmerking, toevoeging of vraag over deze kaart? Laat dan gerust een reactie achter. Op die manier kunnen we van elkaar leren!

Liefs Loena

3 gedachten over “Tarot – Vier van Pentakels

  1. Ik spot een paar hele mooie (voor mij nieuwe) toevoegingen 🙂 ’t is een eigenwijze man, de ‘wanna-B keizer’ (leuke naam!).. Als ik er nu toch iets positiefs uit zou willen halen dat nu op mij van toepassing is, zou dat de raad zijn meer op mijn structuur te letten en op mijn grenzen. Da’s een andere draai aan de eigenwijze/koppige houding van de man 😉

    Veel meer heb ik er niet aan toe te voegen, mooie en (bijna?) complete duiding, als je het mij vraagt 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

