Tarot

Tarot – Drie van Pentakels

Daar ben ik dan weer! De kerststop heeft me goed gedaan, even focussen op wat ik belangrijk vind en er nu weer een heel jaar tegenaan. Vandaag gaan we verder met de tarotbesprekingen en de komende weken zal je eerst nog een heel aantal YouTube Pagan Challenges voorbij zien komen en daarna zien we wel weer ๐Ÿ˜‰ Maar nu eerst, de drie van pentakels!

img_20161227_091402.jpg

Vergadering
Bij deze kaart denk ik altijd meteen aan vergaderingen, spoedoverleggen en een bouwwerf van een middeleeuwse kathedraal. Teamwerk en overleg tussen alle verschillendeย  rangen. De beeldhouwer of steenkapper doet zijn werk, en hij doet het goed. Hij staat op een bankje dat we later in de pentakels nog gaan tegenkomen en toont iets aan de monnik en de architect. Als je goed kijkt zie je dat op de papieren die de architect vasthoudt de tekening van de drie pentakels al staat weergegeven. Deze kaart symboliseert het geplande werk dat is uitgevoerd, en nog mooier geworden is dan in eerste instantie gedacht.

Bij dit overleg zijn er drie rangen, de spiritualiteit, de arbeid en de denker. Als deze drie heren weten samen te werken zijn ze tot grootse dingen in staat. Maar dan moeten ze elkaar als gelijke ervaren. Je kan je spiritualiteit uiten door arbeid, en door denken. Je kan je gedachten uiten door daad bij woord te voegen en dit mee te nemen in je spiritualiteit, je gaat toch anders over de zaken denken. En je arbeid heeft gevolgen voor je denken en je geloof, wat je meemaakt vormt je. Belangrijk is dan wel net als bij de pentakels twee dat er een balans is tussen deze drie. Merk dan ook op dat alle drie de heren tot het hoogste niveau zijn opgeklommen.

Cirkel met Kruis
Wat me nog opvalt is de cirkel met het kruid erin, dat tot tweemaal toe aanwezig is. Eenmaal in het midden van de pentakels, en eenmaal in de vijfbladige bloem die zich iets lager op de zuil bevindt. De cirkel met het kruis staat voor goddelijke boodschappen en de vereniging van het materiรซle (kruis) en het oneindige (cirkel). Soms moeten we eens stil worden in onszelf om onze eigen kunst te ontwikkelen. We weten dat die er is, maar we vinden hem niet altijd, over kijken er overheen en nemen het niet serieus. Maar iedereen heeft zijn eigen kunst binnen in zich. Iets wat jij wel bijzonder goed kan, wat voor anderen toch niet zo evident is.

Duiding
In een duiding zou ik deze kaart als proffessionaliteit duiden. Het weten waar je mee bezig bent, het goed zijn in wat je doet en de communicatie die nodig is om te doen wat je doet. Zonder communicatie valt het hele kaartenhuis ineen. Alles wat je opbouwt staat of valt met de afspraken die je maakt en de communicatie die je hebt met de ander.

Hoe zie jij de drie van pentakels? Heb jij een opmerking of vraag? Laat het me weten in de reacties!

Liefs Loena

16 gedachten over “Tarot – Drie van Pentakels

  1. Interessant! Vind dit zelf een lastige kaart om te duiden, maar hรจ, dat vind ik bij de meeste kaarten, haha. Op mijn set ziet de kaart er ook heel anders uit: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/04/dc/2b/04dc2bf169ade5c1dbabc8942a209979.jpg
    Een vrouw die rustig borduurt… Ze werkt in alle rust in een soort weiland. Voor mij heeft de kaart iets rustigs, iets solistisch, en totaal niet te maken met communicatie. Apart hoe ‘dezelfde kaart’ zo anders verbeeld kan worden. ๐Ÿ™‚

    Liked by 1 persoon

    1. Ja op mijn dochters van de maan zien we een vrouw potten bakken en op het native american deck zie je dan weer 3 vrouwen muizen verjagen. Je kan het ook zo bekijken: om je kunst tot een hoger niveau te tillen heb je uitwisseling nodig tussen de verschillende innerlijke delen. En uiteindelijk kan je het beste naar jezelf luisteren als je in stilte zit (in een weiland bijv.)…

      Liked by 1 persoon

      1. You’re right! Ik blijf soms iets teveel aan de afbeelding hangen. Vind het lastig om de symboliek eruit te halen, hehe. Heb voor deze week de ‘page van pentakels’ getrokken. Heb nu wat dingen gelezen, maar snap nog steeds niet goed wat de kaart me wilt vertellen (of wat ik er mee moet).

        Liked by 1 persoon

      2. En als je de naam en de boekjes even vergeet. Wat zie je op de kaart? Welk verhaal beeldt de kaart uit? Wat denk je dat er gebeurd is? Aan welke filmkarakter doet hij je denken?
        Soms is het ook slim om deze kaart openlijk te laten liggen en eens te kijken naar wat er deze week gebeurd, welke situaties jij van belang vindt en dan koppel je dit weer terug aan de kaart.
        Nu heb jij ook geen rider waite als ik het me herinner. Zoek die afbeelding eens op misschien. Ik vind het makkelijker om via het rider waite te leren en dan die kennis mee te nemen naar mijn andere decks.

        Liked by 1 persoon

      3. Nee, ik heb idd geen Rider Waite, al is de Llewellyn wel gebaseerd op RW. Alleen dan met Keltische invloeden. Wilde kaarten die ik mooi vond en toch op RW leken, hahaha. Al komen ze niet allemaal overeen. Als je het trouwens vervelend vindt om me hiermee te helpen, moet je het vooral zeggen hoor!!

        Puur inzoomen op de kaart, goede tip! De kaart komt op mij over als iemand die alle vrijheid heeft (staat in een open landschap), het gaat hem goed, er is rust. Maar, toch heeft hij iets melangolisch, iets van ontevredenheid misschien? Of, meer het missen van iets. De kaart heeft een soort belofte maar de persoon zit teveel vast in zijn droefheid om die belofte te zien. Zoiets, al denk ik nu dan direct dat ik er faliekant naast zit, hehe.

        Liked by 1 persoon

      4. Ik help je graag hoor roos! Met veel plezier zelfs ๐Ÿ™‚ ik denk dat je er vrij dichtbij zit met je beschrijving. Nu is het dus de vraag hoe deze kaart toepasbaar is op jou. Hoe voel jij je? Hoe kijk je nu naar het nieuwe jaar aan? Heb je nieuwe voornemens waar je naar kijkt als de schildknaap?

        Liked by 1 persoon

      5. Dankjewel! ๐Ÿ™‚ Hm… Het jaar biedt vele kansen maar ik verstik mezelf wel natuurlijk; prestatiedrang, dingen willen… Teveel willen van mezelf. Ik voel me al een tijdje neutraal met een neiging naar somberheid. Ik weet dat er een weg uit is, maar heb de weg nog niet gevonden, lijkt het. Anderszijds, misschien gaat deze kaart helemaal niet over mij en mijn emoties of school.. De kaart kan ook voor vriendlief staan; hij heeft zoveel potentie maar heeft dat zelf niet door.
        Hoe ‘weet’ je wanneer het klopt? Er zijn zoveel opties, hehe.

        Liked by 1 persoon

      6. Misschien is het wel de totale energie in deze week en wat er nu allemaal in je hoofd rond spookt. Wie weet is het een idee om elke dag even iets neer te schrijven over deze kaart. Op die manier krijg je meer inzicht over de verschillende zijdes van deze kaart en hoe die zich in het normale leven voordoen. Het is maar een ideetje ๐Ÿ˜‰

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

