Feest·Spiritualiteit

Mabon Correspondenties

Volgende week is het Mabon, het tweede oogstfeest. Om jou al een eindje op weg te helpen, geef ik een kijkje in mijn boek der schaduwen! Dus vandaag deel ik mijn persoonlijke Mabonpagina’s!

img_20160518_184300.jpg

Mabon

Mabon is het tweede oogstfeest in een rijtje van drie (Lughnasadh – Mabon – Samhain). Tijdens deze periode worden er heel veel groenten geoogst, maar ook de eerste noten kan je nu al vinden. Tevens is dit een astrologisch belangrijke dag. Net zoals op Ostara, zijn de dag en nacht op Mabon namelijk even lang. Hierna zullen de nachten langer zijn dan de dag en we zullen zien dat we het donkere deel van het jaar weer zijn ingetreden.

Bij mabon denk ik altijd meteen aan thanksgiving ( een alerikaans feest dat in oktober gevierd wordt). Dit feest sluit prachtig aan bij ons Mabon. Doordat Mabon over oogsten gaat, komt dankbaarheid meteen naar voren. Het is altijd leuk om andere gebruiken in te passen in je huidige tradities. Kijk eens of het mogelijk is om een dankbaarheidsetentje te organiseren.

Correspondenties

Symbolen: Wijnranken, zaden, noten

Kleur: Oranje, Rood, Bruin

Edelstenen: Carneool, Kattenoog

Kruiden: Braam, Salie, Walnoot, Roos

Eten: Paddestoelen, Bessen en bramen, groenten, uienbroodjes, gevulde ajuin en paprika, soepen op basis van aardappel, appeltaart, maïs

Drinken: bessensap, appelcider

Godheden: Cernunnos, Mabon, Demeter, Dyonissus

Reflectievragen

  • Wat mag jij nu oogsten?
  • Ben jij dankbaar voor jouw oogst?
  • Wat kan je volgend jaar anders doen om een mooiere oogst te krijgen?
  • Waar wil je bij de volgende sabbat afscheid van nemen?
  • Ben jij voorbereid voor de winter?

Ideeën voor Ritueel

  • Versier met herfstbladeren, zaden en vruchten
  • Maak wijn
  • Zoek zaden en noten
  • Wandel door het bos
  • Geef een dankbaarheidsmaaltijd
  • Maak een staf
  • Bid hardop voor je aan het avondmaal begint
  • Knutsel met bladeren, zaden en noten
  • Doe een herfstschoonmaak
  • Maak een dromenvanger
  • Begin met Schaduwwerk

 

Dat was het voor deze keer! Heb je toevoegingen? Of vier jij Mabon op een speciale manier? Laat dan een reactie achter en ik zet jouw correspondenties erbij om een volledige correspondentielijst te maken!

Liefs Loena

 

7 gedachten over “Mabon Correspondenties

  1. Nee, ik vier mabon niet zozeer, meestal zoals meestal dus, gaat dit vanzelf, dat je reflecteert omdat het herfst wordt en gaat worden, is…. dan ben ik er al mee bezig maar dan toch, zit ik al meer op Samhain, en eigenlijk gaat dit hand in hand omdat je dan eventueel nieuwe doelen gaat stellen en dus automatisch afscheid neemt en kijkt wat beter kan of anders… Voor dit moment zou ik het niet weten, heb ik het gevoel dat ik aan het overleven ben.

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Rondom de tijd dat wij Mabon vieren, vieren de Amerikanen Thanksgiving. Dit feest sluit prachtig aan bij ons Mabon –> Deze info klopt niet, in Amerika viert men thanksgiving op de 4de donderdag van November – dit jaar dus op de 24ste – dan is Samhain zelfs al voorbij 🙂
    Ze noemen Mabon wel “The Witches’ Thanksgiving” omdat het met zijn dankbaarheid-thema’s goed aansluit op de intentie van de Amerikaanse Thanksgiving. Vandaar waarschijnlijk de verwarring
    Voor de rest heel mooie blogpost weer! 🙂

    Like

    1. Ohja, als ik me niet vergis vieren ze in Canada Thanksgiving ergens in oktober…
      *edit: volgens wikipedia: “In Canada, waar de oogst eerder in het jaar eindigt, wordt het op de tweede maandag in oktober gevierd. In protestants-orthodoxe kerken in Nederland bestaat de Dankdag voor het Gewas.”

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

