Spiritualiteit

YTPC – Chakra’s

Elke week bespreek ik een vraag uit de vragenlijst voor de YouTube Pagan Challenge. Vorige week hadden we het over leylijnen. Deze week staat de volgende vraag op de lijst ‘Do you believe in chakras?’.

Chakra’s zijn energieknooppunten in je lichaam. De algemene vorm van chakraleer bevat 7 chakra’s maar er zijn ook stromingen die 10, 13 of meer chakra’s aanduiden. Laat me al zeggen dat ik wel met chakra’s werk. Lange tijd maakte het zelfs een groot deel uit van mijn spirituele beleving.

Beknopt Overzicht
Elk chakra heeft zijn eigen uniek thema. Ik zal het even opsommen zodat je er een klein idee over krijgt:

Wortelchakra – Muladhara – angst, geaard zijn, je persona en je bewustzijn

Sacraalchakra – Svadhistana – Seksualiteit, creativiteit, bewustzijn & onderbewustzijn en het herkennen van projecties

Zonnevlechtchakra – Manipura – Zelfvertrouwen, animus/anima, projecties intrekken

Hartchakra – Anahata – Liefde, emoties en hartewens

Keelchakra – Vishuddhi – Communicatie, spreken en archetypen

Derdeoogchakra – Ajna – Wijsheid, Waarnemen en het innerlijk weten

Kruinchakra – Sahasrata – Spiritualiteit of God

Je ziet al dat er verschillende kleuren gekoppeld worden aan de chakra’s en ook een deel van de psyche. Persoonlijk denk ik dan ook nog dat als je chakra’s niet optimaal werken, te veel of te weinig, dat je uiteindelijk doodongelukkig bent of wordt. Door aan de chakra’s te werken kan je dus je leven vorm geven, en ook nog eens gelukkig worden!

Overvloeiende Chakra's

Leven met de Chakra’s

De reis begint bij het Muladhara en de basisbehoeften. Dit zijn veiligheid, een dak boven je hoofd, water uit de kraan, eten in de kast en een enigszins constante cashflow. Weten dat je loon gestort wordt is bijvoorbeeld heel belangrijk en toch vergeten sommigen dat. Het is belangrijk dat je je veilig voelt, en zodra je dat niet meer merkt dan valt het hele kaartenhuis ineen.

De volgende stap brengt ons bij de Svadhistana. Hoe uit jij je?Welke keuzes maak jij over de behoeften die niet meer basis zijn? Bijvoorbeeld hoe kleed jij je? Kies je voor bepaalde merken? Of kies je bepaalde merken bewust niet? Welke vrienden heb jij graag om je heen? Neem je een hobby? Handwerken, sporten, schrijven, kunst maken, tv kijken? Hoe kleed jij de tijd aan die je niet gebruikt voor basisbehoeften?

Als de behoeftes zijn voldaan komen we bij het Manipura.Hoe ga je met jezelf om? Wat denk je van jezelf? Het zijn vragen die je je kunt stellen en zaken die je kan veranderen, al lijkt dat soms heel moeilijk. Wat wij denken is essentieel, je brengt al je uren met jezelf door, dus kan je maar beter goed met jezelf omgaan. Breng de verandering zelf, met behulp van een vriend(in), therapeut of desnoods medicatie.

Daarna wordt het in Anahata eens tijd om na te gaan wat jij zou willen doen. Waarom ben jij hier? Heb je iets te delen met de wereld? Wat is het waar jij gelukkig van wordt om het te doen? Probeer je hartenwens uit te vogelen en volg hem dan. Zet de juiste stappen en maak je dagen een heel pak leuker!

Als we bij Ajna aankomen ga je je richten op de flow en connecties. Jezelf uiten, echt uiten. Niet zomaar doen alsof, maar je echte jij naar buiten laten komen. Zien en gezien worden. Opgemerkt als het ware. Dat wil ook zeggen dat je het oordeel over anderen begint los te laten. Want als jij jouw ding doet, heb je geen tijd en energie meer om je met een ander bezig te houden.

Als laatste stap komen we bij Sahasrata aan. De kruin. En de verbinding met boven. Of je dat nu God noemt, engelen, de Bron of de kosmos. Jouw verbinding. Hoe houd je die in stand? Meditatie is voor sommigen een belangrijk deel daarvan. Voor anderen is het studie, of gewoon naar de natuur gaan. Alleszins hoe geef jij jouw spiritualiteit weer?

Chakra afbeelding, naar de Chakra Goddess

Nu ik heb niet al deze stappen in de ‘juiste’ volgorde gedaan. Soms neem ik een stap terug, soms sla ik een stap over. Maar eigenlijk zou je ze allemaal achter elkaar kunnen doen. Sommige chakra’s vergen meer tijd en werk, andere zijn weer makkelijker op orde te brengen. Vertel mij nu eens hoe jij omgaat met de chakra’s? Want ik ben alvast erg benieuwd!

Liefs Loena

 

 

 

19 gedachten over “YTPC – Chakra’s

  1. Tsjah, ik zie mijn zonnevlecht als de belangrijkste nu, al enige tijd zelfs, deze krijg ik naar mijn idee niet echt open, dat kan ik voelen namelijk, als ze open gaat, dan geeft ze het knor geluidje namelijk, soms vanzelf als ik happy ben, en vaker zit ie dicht, wat ik ook doe, hahaha Erg lastig en ik heb de juiste manier nog niet gevonden, maar misschien richt ik mijzelf teveel op het knor geluid dat ik dat wil voelen of horen dat het stroomt. En is ze vaker open, maar dan weet ik het niet.

    Verder draag ik eventueel gekleurde kleding, al is het onzichtbaar, al is het de ketting, in de kleur waar ik meer nodig heb om te openen of weer te stromen, dus gebruik ik ook edelstenen, als ik ga slapen bijv. Deze leg ik dan onder mijn kussen, overdag zal ik de kleur dragen, alleen gele kleding heb ik niet, staat mij niet zo, en gele hangers heb ik ook niet, hey wacht, misschien even iets geels haken voor om mijn arm ๐Ÿ˜‰

    X

    Like

  2. Ik probeer me zo veel mogelijk op het ‘aarden’ te richten, door (je raadt t al) te aarden. Zowel door er in de praktijk mee bezig te zijn als door er een stuk over te schrijven hoop ik meer ‘wortel te schieten’, minder in mijn hoofd (& angst) te leven en weer in verbinding te staan.

    Liked by 1 persoon

      1. Ik duim voor je dat je een prettig plekje vindt om je wortels te schieten meid! Hier valt t ook nog een beetje lastig, gezien ik mijn oude huisje nog steeds niet op heb gezegd.. En dat terwijl ik vandaag precies 1 jaar samenwoon! 3 x raden wat mijn eerste stap zal zijn.. ๐Ÿ˜‰ En veiligheid blijft natuurlijk belangrijk.. Erg moeilijk om dat gevoel te herstellen ook.. ik wens je iig heel veel succes ermee, wie weet kunnen we een beetje bij mekaar ‘afkijken’ ;)..

        Liked by 1 persoon

      2. Wat voor een steungroep? Of houd je dat liever privรฉ? Zelf ben ik er enorm op vooruit gegaan toen ik mijn studiootje dan toch eindelijk had. Heel bewust zorgen voor vangnetten (zoals o.a. een steungroep -in mijn geval de cursus ‘herstellen doe je zelf’-) maar ook in de vorm van het leren kennen van de buren en de buurt en afspraken maken met vrienden voor noodgevalletjes. Zo heb je meer rust over voor het bouwen van je nest ๐Ÿ™‚ Mijn twee katten hebben me enorm geholpen bij het ‘thuis’ gevoel, en bepaalde rituelen ontwikkelen en in je routine verwerken kan ook een hoop betekenen! Met werk heb ik weinig ervaring gezien ik net gestopt ben met mijn studie en arbeidsongeschikt ben verklaard. Hopelijk zit dat me niet te veel in de weg. Maar ik kan me voorstellen dat het jou heel goed doet! ๐Ÿ™‚

        Liked by 1 persoon

      3. Mijn vriend, mama, mijn oude bazin, vriendinnen en een collega. En tijdje liep ik bij een therapeute maar dat was niet meer nodig.
        Werk zorgde ervoor dat ik veel meer zelfvertrouwen kreeg en me beter begon te voelen.
        wel veel routine, mijn vriend is autistisch ๐Ÿ˜‰ dat kweekt routine ๐Ÿ™‚

        Like

  3. Chakra’s blijf ik lastig vinden om te begrijpen… Alles is energie, check. Maar, chakra’s zijn mij gewoon te wazig, ik kan er (nog?) niks mee. Vind het interessant om erover te lezen, maar werk er zelf dus niet (bewust) mee.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

