Persoonlijk·Spiritualiteit

YTPC – Favoriete plaats

Het is weer tijd om een YouTube Pagan Challenge onderwerp te bespreken! Vorige week hadden we het over muziek. Dit keer luidt de vraag: ‘What is your favourite place te visit?’.

img_20160716_182550.jpg

Een plaats om te bezoeken. Ik vrees dat altaar of plaatsen in huis daar niet onder vallen deze keer. Plaatsen buitenshuis dus… Een voor de hand liggende plaats zou het bos kunnen zijn, of de zee of eender welke vorm van de natuur. Toch vind ik mezelf daar niet vaak. Ook een tuin heb ik (nu) niet. Met als gevolg dat ik natuur niet vaak tegenkom in mijn pad. Je zou toch anders verwachten van mijn voorgeschiedenis. Niet dat ik niet graag de natuur in trek voor ene uur of twee, maar ze is zo ver weg van waar ik nu woon. De afstanden zorgen ervoor dat ik zeker een hele tijd op de fiets zit voordat ik een echt bos of rustig stuk natuur tegen kom.

Kerk
Wat ik dan wel veel bezoek? Kerken en bibliotheken. In de kerken hier in de omgeving zie je veel maria verering. Ik woon dan ook in Katholieke omgeving. Ik zie Haar nochtans graag in deze uitvoering als Maria. Gewoon om te kijken hoe de lokale kunstenaars haar hier hebben gezien, als overlevende Godin in patriarchale omstandigheden. Hoe expliciet hebben ze haar gezicht hier bewerkt? Welke kleuren sprak tot hen? En waarom? Zou ik die kleur gekozen hebben?

Soms vind ik zelfs een gebed in de vooziene gebeden boekjes. Let wel, ik bekijk enkel de gebeden tot Maria. Gewoon door te neuzen in de boekjes krijg ik soms nieuwe ideeën, inspiratie, voor een nieuw gebed. Overigens mag ik ook graag bidden in zo’n grote kerk. Er staan meer kaarsen in de fik dan ik zou aankunnen in ons klein appartement, dus als er al zoveel branden, dan moet ik er even gebruik van maken om een klein gebed te bidden. Meestal is dat iets in de trant van ‘Grote Moeder, let op mij en mijn dierbaren’.

Bibliotheek
Mijn tweede favoriete plaats is de bibliotheek. In de vele boeken vind je zoveel plaatsen, zoveel persoonlijkheden en zoveel werelden en gebruiken terug. Ik kan er uren verdwalen en door de verschillende boeken bladeren om er inspiratie op te doen voor blogs, nieuwe wendingen in mijn pad, verhalen.  Wel weet ik inmiddels dat ik alles moet opschrijven, daar in de bibliotheek. Eenmaal thuis ben ik namelijk de helft vergeten. De inspiratie komt niet mee naar huis. Tenzij ik de boeken huur, dan wel natuurlijk. Ik maak dan ook veel gebruik van mijn biebabonnement.

Wat nu nog?
Welke plaatsen ik dan nog wil bezoeken? Glastonbury! Laat dat een duidelijk antwoord zijn. Ik ging al eens in 2012, en wil heel graag terug. Gewoon voor een weekje, niet blijvend. Verder wil ik nog graag een tijd doorbrengen in de Ardennen, dieper in de Ardennen. En eens genieten van de stilte en de natuur. Niet veel bijzonders als je het mij vraagt…

Houd je doel voor ogen!
Houd je doel voor ogen!

En welke plaatsen wil jij nog graag bezoeken? Of bezoek je nu graag? Laat het me weten in de reacties!

Liefs Loena

 

 

 

5 gedachten over “YTPC – Favoriete plaats

  1. Dornoch, Sutherland County, staat als eerste op mijn lijst en wat mij betreft de maximale reistijd die ik mag verblijven aldaar, 3 maanden dus? 😉

    Van die kerken heb ik ook altijd, op sommige plekken ga ik de kerk in, of ging ik in, waar ik al bekend was, het dorp van mijn opa en oma bijv. en daar brandde ik altijd een kaars, maar ook in Spanje, in Montserrat, als mijn dochter bij mij is, dan brand zij er ook eentje. En gedenken we onze dierbaren die wij al veelvuldig helaas te vroeg moesten loslaten.

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Bibliotheken zijn heerlijk, net als boekwinkels. Niet die moderne, maar echt van die oude boekwinkels met die echte boekengeur. 😀 Zelf zou ik heel graag nog naar Rome willen, en het Vaticaan. Londen, Venetië, Japan, Nepal… Zo veel plaatsen eigenlijk. 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

