Godin·Persoonlijk·Spiritualiteit

Lilith en haar lessen

Over Lilith ben ik nog lang niet uitgesproken. Twee weken geleden had ik het over afscheid nemen en vorige week had ik het nog over de Donkere Godin zelf. Deze week is het tijd om het eens te hebben over de lessen die ik kreeg van Lilith.

wp-1456655344966.jpeg

Les 1: Hou van jezelf
Dit was meteen een hele moeilijke. Van jezelf houden, onvoorwaardelijk. Van je lichaam, je keuzes, je leven. Van je ervaringen en je fouten. Je bent niet perfect en dat hoeft ook niet. Maar jij bent het waard om van te houden.

Hier heb ik het jaren moeilijk mee gehad. Ik schoof mezelf naar achteren, stond niet op mijn strepen en had moeite met wat ik mezelf vertelde.Sinds vorig jaar maak ik hier vooruitgang in. Onvoorwaardelijk, dat betekent ook vergeven. Dat is een zware les.

Les 2: Zorg voor jezelf
Als je het dan voor elkaar krijgt om van jezelf te houden, dan moet je ook voor jezelf zorgen. Je zorgt ook voor de andere personen in je leven waarvan je houdt. Het is bijna een automatiek waarbij je als je niet meteen van jezelf houdt, of moeite hebt met jezelf dat je dit gaat compenseren door voor anderen te zorgen. Niet gezond.

Zorg ervoor dat je genoeg slaapt, goed eet, dat je je veilig voelt en dat je intelligentie geprikkeld wordt.Als laatste zou je een creatieve uitlaatklep moeten/kunnen zoeken waar je je gedachten en emoties leert verwerken. Dit deed ik, en het heeft geholpen. Door een dagboek bij te houden, te moonboarden, te haken en te tekenen heb ik mijn gedachten weten te verzetten en verwerken.

Les 3: Retreat
Alleen zijn of Al-een zijn is zeer belangrijk. Je onafhankelijk opstellen leert je bijzondere lessen, het voornaamste is dat je op jezelf leert vertrouwen. Lilith trok zich terug in de Woestijn nabij de Rode Zee. Ook meditatie helpt je hierbij.

Les 4: Wees toegewijd
Een essentiële les. Deze is misschien wel de samenvatting van alle lessen. Wees toegewijd, aan jezelf, aan Haar en aan je eigen ontwikkeling. Plan tijd in om je toewijding uit te voeren, om jezelf terug te trekken, om voor jezelf te zorgen en om tijd met Haar door te brengen zodat de lessen kunnen binnen sijpelen.

Les 5: Wees vrij
Vrij van dogma. Vrij van onderdrukking. Vrij van het conventiuonele. Vrij om te kiezen. Vrij om waarlijk te leven. Blijf niet hangen in onderdrukking en vecht voor je eigen vrijheid. Neem babystapjes, neem grote stappen en worstel totdat je je vrijheid terugwint.

Les 6: Laat vrij
Als jij van je vrijheid mag genieten, dan een ander ook. Help anderen hun vrijheid terug te winnen. En claim niet, laat de ander zijn/haar ding doen opdat hij/zij eigen keuzes kan maken.

Les 7: Wees kinderlijk creatief
Bij zelfzorg haalde ik het al kort aan, maar creativiteit is belangrijk. Creativiteit is vrijheid. Vrijheid is creativiteit. Creativiteit laat je verdwalen in verhalen, zwerven door de bossen en het laat je ontdekken wie je bent. Kies een activiteit, probeer er een paar uit. Zodra je ergens mee weg bent weet je dat je de juiste vorm gevonden hebt.

Les 8: Wees verantwoordelijk
Verantwoordelijkheid is een breed begrip. Pas het langzaam toe op alle aspecten van je leven. Begin bij je gedachten, of ze nu ‘onrein’, beangstigend of beschadigend zijn. Onderneem actie om aan je gedachten te werken. Beoefen mindfulness, mediteer, ga in therapie, praat erover, schrijf erover en indien nodig neem medicatie. Je hoeft niet angstig of bedroefd rond te lopen, er zijn mensen en technieken om je te helpen.

Later kan je je verantwoordelijkheid uitbreiden naar alle andere aspecten van je leven. Financieel, je woonst, je relaties. Werk eraan, en begin bij het begin.

img_20160716_182550.jpg

Dit waren de lessen die Lilith voor mij al had. Wie weet komen er meer, ik geloof van wel. Ik ben nog niet klaar met haar, en zij ook niet met mij. Dit zijn niet per definitie lessen die je enkel van Lilith zou kunnen krijgen, ik geloof dat eender welk aspect van goddelijkheid je dit kan leren. Maar ik stond nu open voor haar, had ik voor iemand anders open gestaan dan waren de lessen misschien anders getint geweest.

Leerde jij al lessen? En van wie?

Liefs Loena

5 gedachten over “Lilith en haar lessen

    1. En toevallig? Hij was gisteren hier en heb ik hem daar zelfs voor bedankt nog, hebben we het heel even over ons begin gehad, en alles ertussenin, de ruim 10 jaren irl, en hoe ik daar nu op aan het reflecteren ben juist, van alles mij te binnen schiet, hoe mooi dat gegaan is, de groei, en van hoe diep ik gekomen ben.

      X

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

