Feest·Godin·Spiritualiteit·YouTube Pagan Challenge

YTPC: Wat betekent dit deel van het jaar voor jou?

Elke week behandel ik een onderwerp van de YouTube Pagan Challenge die werd opgesteld door Annika Garratt. Op deze lijst staan 52 vragen omtrent Hekserij en Paganisme. Dus voor elke week heb je een onderwerp! Iemand die deze challenge met me mee doet is Dawn, dus neem ook bij haar even een kijkje!

img_20160717_163924.jpg

Deze week gaan we het nog eens hebben over ‘deze tijd van het jaar’. Je kon het al lezen deze week op de blog, en de voorgaande weken op Instagram en Facebook, maar deze tijd van het jaar is zeer belangrijk voor me.Andere jaarfeesten gaan nog wel eens ongemerkt voorbij, maar Lughnasadh is een feest dat iets triggert in me. Nu is Lughnasadh ook mijn ‘heksenverjaardag’, dat kan ik toch niet ongemerkt voorbij laten gaan?

Natuurlijk vier ik dit feest niet elk jaar even uitgebreid, soms gaat het leven namelijk harder door dan mijn spiritualiteit en moet ik daarin een stapje terugnemen. Momenteel is het zo dat ik nu om de 2 jaar mijn toewijding aanpas en specifieer. Misschien zwakt dit na verloop van tijd af, ik ben dan ook nog niet zo heel lang een heks.

In 2012 deed ik mijn eerste toewijding na een lange tijd van stille interesse en een korte intense tijd van lezen en onderzoeken. Dit was het. Hiermee moest ik verder gaan. Dus deed ik mijn eerste toewijding.Dit was echter niet al te specifiek. Meer een toewijding aan de afslag op mijn pad met hekserij als stroming. In de twee jaar die volgden op mijn toewijding heb ik zeer veel geleerd. Zo was ik zeer actief op het Belise Heksenforum (iemand die dat nog kent?). En na een halfjaar schreef ik mij ook in voor een Online Coven en daar kwam de echte groeispurt.

In 2014 wijdde ik me dan toe aan De Vrije Wilde Vrouw, een archetype dat me enorm aansprak. Dit was mede geïnspireerd door de Rode Tent beweging, dr. Clarissa Pinkola Estes, de onderwerpen die mij toen bezig hielden. Het jaar dat erop volgde werd gevuld met psychologie en schaduwwerk. Tijdens de lughnasadh van 2015 was het dan tijd om terug te blikken op wat ik had geleerd, en eens te kijken welke kant ik op wilde gaan en wat ik van alles dat ik had geleerd ging toepassen.

Nu dit jaar is het tijd om me aan iemand toe te wijden. Lilith. In 2014 zat ik al met dat idee te spelen, maar het voelde niet goed. Niet het juiste moment. In een zekere zin te vroeg, want wat wist ik nu werkelijk van haar? Waar kon ik haar mythes en verhalen op toepassen, en wat waren haar echte thema’s nu eigenlijk? Op dit moment ben ik meer bekend met haar. Meer op mijn gemak met haar mythen, methoden en manieren. De afgelopen maand heb ik me nog eens een verdieping opgelegd waardoor de band verstevigd is. Al haar thema’s, symbolen en ideeën hebben weer een plekje gekregen. En ik voel me klaar voor een ‘officiële’ verbintenis.

img_20160716_182550.jpg

Anyway, lughnasadh hadden we het over? Dit is een tijd om op te sommen wat ik heb geleerd en gedaan het afgelopen jaar. Ik bedenk me ook wat ik nog wil toevoegen aan dit jaar en wat ik nog moet afronden om mijn doelen te behalen voor het einde van dit spirituele jaar. Het is een tijd van losse draadjes wegwerken en voor de laatste keer een inspanning te doen. Vanaf de volgende Sabbat is het dan wel tijd om me te richten op het volgende ‘jaar’.

Wat betekent deze tijd voor jou?

Liefs Loena

5 gedachten over “YTPC: Wat betekent dit deel van het jaar voor jou?

  1. Bijzonder blijft het, dat het ene feest van het jaarwiel meer aan kan spreken dan het andere, wat jij op het laatst vertelt, dat heb ik pas met Samhain, een maan van tevoren ongeveer, dus als oktober aanbreekt, dan ga ik weer echt aan de slag en doe nu gewoon mijn ding. zoals al vertelt op je vorige blog, zegt deze tijd mij dus heel weinig qua heksen en feesten 😉

    X

    Liked by 1 persoon

      1. Ja klopt, Yule kun je niet omheen, dat is ook kerst en terugkeer naar het licht, de licht mis. Samhain en precies op de andere helft Beltaine… 😉 Waar de Godin en de Gehoornde samen komen om de natuur weer te doen opleven, nieuw leven te schenken 😀

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

