Godin

Lilith

Lughnasadh is bijna hier! Tijdens mijn Lughnasadh viering van dit jaar zal ik mij (eindelijk) toewijden aan de godin Lilith. Dus laten we het eens hebben over wat zij allemaal betekent!

wp-1456655344966.jpeg

Het verhaal van Lilith is de laatste jaren steeds populairder geworden. Het plaatst zich in het scheppingsverhaal zoals beschreven in de Bijbel. Maar het heeft een feministische inslag waar Lilith gelijktijdig met Adam geschapen wordt maar wordt geacht zich ondergeschikt te gedragen. Als vanzelfsprekend loopt dit fout, van men die op gelijke wijze wordt geschapen als evenbeeld naar God, kan niet verwacht worden dat ze voor iemand onderdoet. Waarom zou ook iemand meer rechten krijgen, en daarom een ander dus minder? Dit geldt niet enkel voor mannen en vrouwen, maar ook voor witten en zwarten, arm en rijk, en eender welk onderscheid men al maakte in het verleden. Het feminisme strekt zich dan niet enkel uit daar waar vrouwen gelijke rechten moeten krijgen, maar dat is een ander verhaal voor een andere blogpost πŸ˜‰

Dieper in de les van Lilith en het niet onderdanig zijn zien we het voor jezelf opkomen, zelf keuzes maken en vrijheid. Dit ligt volledig in lijn met wat eender welke vrouw graag wilt: Haar eigen ding doen. Dat is het misschien wat vrouwen zo moeilijk te begrijpen maakt voor mannen. We willen allemaal hetzelfde, en toch kan die invulling compleet anders zijn. Het lijkt me heel frustrerend. Iemand wil hetzelfde als alle anderen, maar dan op een eigen manier, en dat dan ook nog eens tegelijk! Zo zijn er vrouwen die wel de keuze willen krijgen of ze thuis blijven of gaan werken en dan toch kiezen om thuis te blijven. Het resultaat is hetzelfde, maar dan op een andere manier.

Lilith doet vooral haar eigen ding, en dit hangt af van wat goed is voor haar. Lees het duidelijk: Goed. Dit wil niet altijd zeggen leuk of comfortabel. Als het niet Goed is zal ze de situatie veranderen en alle comfort weggooien. Zo denkt geen twee keer na of ze het niet nog eens zou proberen, je krijgt één extra kans en daarna is het gedaan. Ze vroeg aan God of hij niet wou helpen, en kreeg een negatief antwoord. Goed dacht ze, dan ben ik er ook mee weg. Ze vertrok uit de Tuin van Eden en naar de Woestijn. Hoeveel comfort kan dat haar geven? Weinig gok ik zo, maar ze kreeg wel wat ze wou: Vrijheid. En mettertijd een gelijke partner, en een eigen leven dankzij God.  Want Lilith kent de ware naam van God, en daarmee houdt ze enige kracht in zich. Hij kon haar niet zomaar aan de kant schuiven en gaf haar in plaats daarvan een taak.

Als je met Lilith begint te werken zal ze haar zin doordrijven. Ze neemt je af wat slecht is, ook al ben jij eraan gehecht. koste wat kost zal ze jouw op het juiste pad sturen, het zal niet het meest rechte zijn, maar het zal het pad zijn waar jij het beste bij hoort.

Menig heks weet dat er in de wicca een gedicht bestaat: De Opdracht van de Godin. Nu hebben velen zich hierop gebaseerd en er een specifieke opdracht van gemaakt. Zo bestaat er ook een Opdracht van Lilith. Deze omschrijft al wat ze je aan zal doen, alles wat ze je zal afnemen en hoe rot jij je daarbij gaat voelen. Maar ze zal je ook genoeg terug geven, een eigen leven met een eigen taak. Het is die taak die wij allen vroeg of laat zullen vinden. Een taak waar je niet onderuit zal kunnen komen. Een taak die jou als gegoten zal zitten na alle drek die je hebt doorstaan.

Link jij eigen ervaringen aan een godin? Laat dan een reactie achter!

Liefs Loena

 

 

 

 

8 gedachten over “Lilith

  1. En of ik dat doe, Morgaine natuurlijk, Le Faye, of the Morrighan, de grote naam, Godin van oa de dood, maar zij helpt mensen naar de andere kant, en dat is nu net wat ik in het echte leven al ettelijke malen heb gedaan, zelfs al voordat ik hiermee bezig was. Noch voor ik deze achtergrond kende en toch al deze naam droeg.

    Wat verder mijn taak is, het lijkt zich te vormen, of ik het ermee eens ben? πŸ˜‰ dat is een ander verhaal, hahahaha

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ‘kon het wel vinden’ met Hekate, een Godin die zowel indruk op me maakte als dat ze me gerust stelde. Vooral tijdens periodes van spreekwoordelijke duisternis heb ik een voorbeeld aan haar genomen of haar in gedachten gehouden. Ik weet niet meer precies waarom, en waar ik mijn beeld over haar op gebaseerd had, maar het heeft nooit kwaad gedaan πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  3. Er begint me inderdaad iets te dagen! Zeker is dat ik veel over godinnen heb gelezen en dat zij er zeker uit sprong. Je kent vast wel dat gevoel dat ‘iets of iemand’ op een of andere manier toch een punt is waar je steeds weer naar terugkeert. Dat had (heb?) ik tenminste bij haar πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

