Feest·Spiritualiteit

Nieuwe Maans Leeslijst

Het overkomt je soms wel eens. Soms ben je zo druk bezig met van alles en nog wat, dat je niet eens meer weet in welke stand de maan staat. Voor ‘normale’ mensen is het heel normaal, maar als heks voel ik me er altijd een klein beetje schuldig over. Ik moet wat regelen voor het werk, de boodschappen moeten binnen want er is weer de een of de andere feestdag waardoor alle winkels dicht zijn, er zijn verjaardagen, gewone bezoekjes, onderbroeken die zo versleten zijn dat je nu toch echt eens nieuwe moet halen en dan zou ik nog moeten weten in welke stand de maan staat?!

 

Gelukkig bestaan er trucjes om de maanstand te onthouden. En apps en dat soort leuke dingen. Maar toch overvalt het me soms eens: Is het al volle maan? Is het al nieuwe maan?

Nu voor de volle maan kan je tal van rituelen opzoeken of bedenken. Voor de nieuwe maan is het soms iets moeilijker. Je hebt natuurlijk het standaard een intentie zetten om te manifesteren tegen de volle maan. Maar om daar nu altijd rond te werken? Soms heb je er geen tijd voor, of geen zin. Het is handig om dan eventuele alternatieve manieren bij de hand te houden om toch even aandacht te schenken aan de nieuwe maan.

Een van mijn favoriete manieren om stil te staan bij deze donkere tijd is door te lezen. Soms een boek, soms een hoofdstuk en soms maar een paar zinnen. Gewoon genoeg om even over na te denken.

wp-1459681720788.jpeg

Dus vandaag een korte introductie van de boeken die ik graag lees met de nieuwe maan.

Zilveren Maan: Mijn All time favourite. Als je iets wilt weten over de maan, plannen wilt maken voor een ritueel of even wilt mediteren. Dan is dit jouw boek. Het is hekserij in boekvorm, heel duidelijk en praktisch. Het handelt over de maan in astrologische tekens, hoewel de tabel in het boek niet helemaal correct is, is de uitleg wel heel verhelderend. Niet al te diepgaand, maar wel leuk om eens in te duiken.

Dochter van de Godin: Dit is een roman over de ‘eerste’ vormen van godinnenverering. Een heerlijke verzameling van drie levensverhalen, elk in een ander deel van de oertijd. Het probeert een verduidelijking te zijn van wat een matriarchale samenleving te bieden heeft, en hoe dit is kunnen evolueren naar een patriarchale samenleving. Als je van Jean M. Auel en Ayla hield, dan hou je ook van dit boek.

De Rode Tent: Heb je mijn Rode Tent fase gemist? Jammer! Maar ik leg je graag uit waar dit boek over gaat. In de bijbel wordt er in het verhaal van Jacob eenmalig een notitie gemaakt van zijn dochter met Leah, Dinah is haar naam. Dit boek gaat over Dinah, de vrouw van wie wij niets weten. Maar niet alleen over Dinah, ook over haar moeders en haar leven bij Jacob. In dit boek kan je de gebruiken van vroeger omtrent Menstruatie lezen, waarin vrouwen zich terugtrekken en vieren dat ze vrouw zijn. En dat allemaal in een heerlijke roman gegoten. Verder is er nog bloed, moord, wraak en liefde in het spel.

De Ontembare Vrouw & De Wolfsvrouw vertelt: Ben je toch klaar voor wat dieper werk? wil je iets over jezelf te weten komen, of over de vrouwelijke psyche? Misschien ben jij wel dol op het uitpluizen van verhalen. Dan kan je aan deze dikke pil beginnen, of een stukje lezen uit het kleinere uitreksel ervan. Beide zijn ze zeer leerzaam en handelen ze over de vrouwelijke psyche en het Ontembare Vrouw archetype. Vooral de Ontembare Vrouw zou ik niet op een avondje uitlezen (ik ging het in drie weken doen en dat is niet gelukt), maar neem je tijd. Neem bijvoorbeeld een jaar om elke nieuwe maan een deel van dit boek uit te pluizen.

Journey to the Dark Goddess: Na mijn eerste ontmoetingen met de donkere godin wou ik toch zeker meer weten over haar. Wat houdt haar bezig? Moet je bang zijn voor de donkere godin? En hoe weet je dat jouw tijd bij de donkere godin is begonnen, of gestopt? In dit boek krijg je inzichten over hoe de donkere godin werkt. Dat ze eigenlijk heel liefdevol is en het beste met je voor heeft. In dit boekje vind je naast anekdotes ook oefeningen terug om met je eigen ziel in contact te komen. Je zal er niet zoveel diepgang in vinden als in de Ontembare Vrouw, maar wel meer als in De Rode Tent.

Kissing the Hag: Voor meer diepgang in de donkere godin heb ik Kissing The Hag in de kast staan. Via verhalen en voorbeelden wordt hier verder ingegaan op de donkere godin en wat haar functie precies is. Waarom hebben we nood aan de donkere godin? En waarom heeft de samenleving haar verstoten?

Wat lees jij graag met de nieuwe maan? Of heb je andere gebruiken? Laat dan zeker even een reactie achter!

Liefs Loena

2 gedachten over “Nieuwe Maans Leeslijst

  1. Ik lees sowieso graag, maar lees heel weinig boeken de laatste tijd. Alhoewel, ik lees studieboeken, hehe. De rode tent lijkt me wel erg interessant. 🙂

    Like

Geef een reactie

