Godin·Spiritualiteit·YouTube Pagan Challenge

YTPC: Wat betekent God/het Goddelijke/Spirit voor jou?

Dat jullie deze challenge nog niet beu zijn! Ik nog niet alleszins! Het is wel leuk om al deze vragen te beantwoorden en een constante flow aan blogonderwerpen te hebben. Dus onder het genot van een kop thee leg ik jullie nog eens uit wat de YouTube Pagan Challenge is en geef ik het antwoord op de vraag. De youTube Pagan Challenge is een Challenge die is opgestart door Annika Garratt en bevat een vragenlijst van 52 vragen om het hele jaar mee te werken. Dit is de YouTube Pagan Challenge-vraag voor deze week: Wat betekent God/het Goddelijke/Spirit voor jou?

Vorige week had ik het al met jullie over de Donkere Godin, en welke rol zij speelt in mijn leven. Vandaag is het blijkbaar tijd voor de vraag wat het goddelijke voor mij betekent. Ik ga voor deze optie, omdat god voor mij tweezijdig is en daarom moeilijk om uit te leggen. Al gebruik ik die omschrijving wel in het echt leven als men naar mijn geloof vraagt (‘ik geloof in god, alleen denk ik dat solitaire praktijk belangrijker is dan gemeenschappelijke praktijk’ of iets dergelijks) en spirit vind ik dan weer veel te vaag om te gebruiken om het goddelijke te omschrijven.

img_20160510_204954.jpg

Recente wetenschap heeft bewezen dat er in elk atoom, elk deeltje in ons een deeltje is terug te vinden is dat zowel in elektronen, protonen en neutronen bestaat. Men noemt dit het Higgs Boson deeltje of het ‘Godsdeeltje’. Fysica is zeer ingenieus en ze maken grote stappen de laatste jaren. En hoewel ik het niet op de voet volg, kan ik het niet helpen soms te neuzen. Nu ik denk dat wij allen deel uitmaken van het goddelijke, net als het godsdeeltje.

Nu dat begint ingewikkeld te worden vooral in mijn hoofd. Want hoewel het goddelijke in ons allen zit, bevind het zich volgens mij ook buiten ons. Alsof we via de link in ons contact kunnen maken met de bron buiten ons. in die bron vinden we dan Archetypen terug, principes en begrippen die elk van ons begrijpt, al is het in zijn of haar eigen manier. Iedereen kent bijvoorbeeld het begrip Vader en Moeder maar ook Dief en Liefde. We zien ze allemaal op een andere manier, maar we kennen het begrip allemaal. Die begrippen met al hun aspecten liggen namelijk opgeslagen in de Archetypes.

En de archetypes zijn volgens mij onderverdeeld in twee kanten. Noem het donker en licht, noem het mannelijk en vrouwelijk, noem het wat je het wilt noemen. Maar diep in mij zitten twee kanten en ik kan deze elk bevragen wanneer ik het nodig acht.

Dus, in de hoop dat jullie kunnen volgen was dit mijn stukje. Mijn hoofd tolt er een beetje van maar dit is wat ik denk. Wat denken jullie?

liefs Loena

 

5 gedachten over “YTPC: Wat betekent God/het Goddelijke/Spirit voor jou?

  1. Zo zie ik het ook, yin/yang zeg ik altijd als eerste, want bijna iedereen snapt dat, en dan begin ik over duister en licht en dan pas over mannelijk en vrouwelijk, hahahaha

    Overigens, kun jij National Geographic ontvangen? Er is nu een hele mooie serie bezig over God, en wat hij of zij betekent voor de mensheid, er zijn al 5 afleveringen geweest, echt prachtig mooi belicht vanuit verschillende religies en zelfs DE wetenschap, met testen en al 😉

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Wat ook heel interessant is om de ideeen van Kabbalisten te bestuderen. Dan blijken die een heel wetenschappelijke visievop schepping en schepper te hebben. Vooral in het boek van Yehuda Berg komt deze vis.ie goed tot uitdrukking

    Like

  3. Wat ook heel interessant is om de ideeen van Kabbalisten te bestuderen. Dan blijken die een heel wetenschappelijke visievop schepping en schepper te hebben. Vooral in het boek van Yehuda Berg komt deze vis.ie goed tot uitdrukking.

    Like

Geef een reactie

