Persoonlijk·Spiritualiteit·YouTube Pagan Challenge

YTPC: Hoe ziet jouw spirituele beoefening eruit?

Zoals jullie inmiddels weten doe ik mee met de YouTube Pagan Challenge. Dit is een Challenge die is opgestart door Annika Garratt en bevat een vragenlijst van 52 vragen om het hele jaar mee te werken. Dit is de YouTube Pagan Challenge-vraag voor deze week: Hoe ziet jouw spirituele beoefening eruit?

Creativiteit

Creativiteit is belangrijk voor mij. Ik moet me kunnen uitleven en mijn geest de vrijheid kunnen geven. Creativiteit kan zich op vele manieren uiten zo heb ik vroeger juwelen gemaakt (waarvan ik er nu nog enkele draag), ik heb geschilderd, ik schrijf (een hele belangrijke voor mij) en af en toe die ik een poging tot naaiwerk. Allemaal heel amateuristisch en vooral voor de fun. Zolang ik er maar gelukkig van word is het motto. Vele stukken laat ik ook niet zien maar soms ben ik zo trots op mezelf dat ik het het liefst op de voorpagina van de kranten zag verschijnen.

img_20160423_171656.jpg

Wat creativiteit voor mijn spirituele handeling doet is het verlichten van de geest. Het zorgt ervoor dat ik helder kan nadenken. Soms maak ik ook stukken die mij aan de godin doen denken. Dit kan spontaan gebeuren of juist heel gericht. Zo maakte ik al eens een pop voor de godin, tekeningen, oh en een paar keer schreef ik een gedicht maar hoewel schrijven wel mijn ding is, gedichten schrijven niet echt.

Voor mij is kunst iets dat mijn gedachten verzet. Een vorm van therapie zou je kunnen zeggen. Als ik dingen maak dan krijg ik alles op een rijtje gezet en begrepen. Het is mijn manier van omgaan met de wereld zou je kunnen stellen.

Zelfstudie
Als tweede onderdeel is leren heel belangrijk voor mij. Leren over spiritualiteit, anderen en vooral over mezelf. Dit gebeurd door te lezen, notities te maken, schaduwwerk te doen en ervaringen te ondergaan. Lezen deed ik als kind al veel, en hoewel ik het in moeilijke tijden moeilijk vind, ik probeer toch te blijven lezen of het opnieuw op te pakken. Om opnieuw te beginnen met lezen kan ik alles gebruiken, een tijdschrift, een heerlijke Virginia Andrews, waar het sowieso relatoef goed afloopt voor het personage. Om vervolgens weer het harde werk aan te pakken en me op de informatieve sites, boeken en filmpjes te storten.

En beetje experimenteren kan geen kwaad in je spiritueel leven. Zo kan je experimenteren met ritueelvorm en magie maar ook de godheden waarmee je werkt kunnen wisselen, al hou ik deze persoonlijk graag hetzelfde.

Waar je ook mee kan experimenteren is de vormen van creativiteit. Ik geloof dat je hier ook veel van kunt leren. Zo kan haken heel meditatief zijn, naaien ook. Voor sommigen doet breien de trick, of gewoon tekenen. Ik denk dat handwerk met naald en draad toch een diepere betekenis heeft dan ander handwerk zoals tekenen of schilderen. Het is ouder en men heeft vroeger moeten terugvallen op deze kunsten om in het eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. Wie wil er nu geen warme wollen sokken in de koude winter? Er wordt ook wel gezegd dat je de godin pas kent zodra je hebt leren werken met de draden van het leven en het weven van het web.

Bidden
Als laatste is bidden ‘my thing’. Bidden vat ik dan wel ruim op. Zo valt er voor mij niet enkel het praten tot God/in onder, maar ook het beoefenen van magie. Sommige mensen denken dat bidden en magie beoefenen niet hetzelfde is, maar daar denk ik dus anders over.

img_20160505_110137.jpg

Nu jullie weten dat ik weinig magie bedrijf. Maar het leggen van grids, en het bouwen van altaren en het maken van moonboards. Het zijn kleine gebaren, gebaren die ervoor zorgen dat mijn vraag gehoord wordt en duidelijk is. Niet alleen voor het universum maar vooral voor mij. Hoe duidelijker je je eigen doel voor ogen stelt, hoe gerichter je kan werken naar het behalen van die doelen.

Wat zijn jouw pilaren in spiritualiteit? Ik zou ze graag eens horen!

Liefs Loena

 

 

3 gedachten over “YTPC: Hoe ziet jouw spirituele beoefening eruit?

  1. Bij mij eigenlijk exact hetzelfde, met daarbij ook nog dankbaar zijn elke dag opnieuw. Alle mooie momenten die voorbij zijn gekomen in de afgelopen dag nog even danken daarvoor en vooral het waarom erbij. Iets wat velen dan weer niet doen maar eigenlijk meer belangrijk dan alleen dankbaar zijn.

    Nu haak ik, maar ik borduur ook, naaien met de hand gaat nog wel, met de naaimachine kan ik weer niet overweg, hahahaha Maar altijd mooie gedachten naar wat ik maak en voor wie, ook voor mijzelf, wat ik maak of teken en schilder of zelfs de planten verpotten? Doe ik met liefde.

    X

    Liked by 1 persoon

    1. Oh tuinieren. Dat zou ook zo een spiritueel dingetje van me kunnen zijn. Uren kan ik besteden aan plannen kweken, verpotten, bewateren en snoeien. Jammer dat ik geen tuin heb. Verlang jij daar nu nooit naar?

      Liked by 1 persoon

      1. Jawel, maar tegelijk ook niet, als mijn ouders op vakantie zijn dan zit ik bij hen thuis en heb een voor en een achtertuin en kamerplanten, en heel eerlijk? Voor 2 a 3 weken is het leuk en dan ben ik lui, hahahaha

        Like

Geef een reactie

