Godin·Spiritualiteit

Mijn weg met de donkere godin

Vandaag wil ik het eens met jullie hebben over de godin waar ik mee werk, en eigenlijk al mee werk sinds mijn begin van hekserij een 4 jaar geleden. Toen in 2012 begon ik al hevig met het verzamelen van informatie en printte alles uit en deed het in een grote multomap. Inmiddels zijn het twee multomappen geworden en nog 4 bijkomende dagboeken die elk ongeveer een jaar beslaan.

wp-1456655344966.jpeg

In die multomap stak ik alles wat ik kon vinden en interessant vond. Alles werd netjes vertaald of herschreven en er werden vooral heel veel lijstjes gemaakt. Ja lijstjes maken is wel mijn ding, alles lekker kort opsommen om er later op terug te vallen. Een van de papieren die in de multomap kwamen waren de oproep van de godin, de oproep van de god en de oproep van de duistere godin. En jongens wat was ik aangetrokken tot de laatste. Ik vond (en vind!) het een prachtige tekst.

Dan kwam ik bij een online groep. Ik heb er veel geleerd, en ze vertelden me eens onderzoek te doen naar Lilith, dat ze haar wel vonden passen bij mijn visies. En ze hadden gelijk. Ze hadden zo gelijk. Maar ook kwam de opmerking dat ik niet teveel in het donker moest blijven hangen. Dat ik niet alleen met de donkere godin kon werken. Je moet soms ook in het licht komen.

Dus ik liet de oproep van de donkere godin een tijdje liggen. Wel verdiepte ik mij in Lilith, maar ik vertelde er niet meer veel over. En een tijdje liet ik haar links liggen. Tot in 2014, ik was in de ban van de Rode Tent en Clarissa Pinkola Estes en wijdde mij toe aan de Vrije Wilde Vrouw, voor mij Lilith. En dat deed me deugd. Maar dan kwam 2015 en dat jaar had veel hindernissen voor mij, en ook veel beloningen. Door alle commotie kwam de donkere godin weer een beetje op de achtergrond te staan.

Nu zijn we weer een jaar verder. Ondertussen heb ik enkele boeken gelezen, vele na het begin van mijn pad. Ik heb geleerd over psychologie, Jung, Freud, Schaduwwerk en feminisme maar ook liefde, leven, dood in een zekere zin en ik leerde ook veel over mezelf. Dus komt er opnieuw tijd en aandacht voor de donkere moeder. Ondertussen las ik al Journey To The Dark Goddess, een boek over het verhaal van Inanna, Persephone en Psyche. Het was een boek dat vertelde over de afdaling naar de Onderwereld, afstand doen van alles dat je dierbaar is, een tijd verblijven in de onderwereld en terug naar boven komen en alles opnieuw aannemen wat je dierbaar was.  Nu ben ik bezig met De Ontembare Vrouw. En wie weet wat ik uit dit boek mag leren en meenemen de komende jaren.

image

De donkere moeder krijgt elke dag meer vorm voor mij. En inderdaad zoals mij jaren geleden gezegd is ze een harde tante, ze is streng en duwt haar zin door als ik het liever niet zou inzien. Maar ze is ook liefdevol en heeft het beste met mensen voor. Ze wil voor elk een groei voorzien naar een gelukkig leven. Ze geeft lessen en feesten. Ze omarmt indien nodig en neemt wat slecht is om enkel het goede achter te laten.

De donkere godin heeft meerdere gezichten. En dat is misschien maar goed ook.

Liefs Loena

3 gedachten over “Mijn weg met de donkere godin

  1. Zo is het ook, zo ken ik ook iemand een vriendin van mij die volgens mij nooit anders dan met Lillith heeft gewerkt en zichzelf ook als zodanig ziet qua karakter en doen en laten, en ze is één en al licht en liefde, het is net zoals ik dat heb met Morgaine, in feite een drievoudige Godin en het eerste wat je leest is de Godin van de dood.. zij die mensenlevens nam, op het slagveld, Godin van de oorlog, ik bedoel, ahum…

    Daarom denk ik ook, is mijn ervaring in al die 12 jaren dat ik Morgaine heb ontmoet en haar ‘ben’ is dat zij mij heeft geleerd om mijn duistere kanten te omarmen, maar als belichaming ben ik zelf één en al licht, kortom, jijzelf bent de tegenhanger, denk ik 😉

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

