Feest·Spiritualiteit·YouTube Pagan Challenge

YTPC: Wat betekent de zon voor jou?

De volgende vraag die ik beantwoord in de YouTube Pagan Challenge is ‘Wat betekent de zon voor jou?’. Moest je de vorige blogposts over de YouTube Pagan Challenge gemist hebben dan licht ik je graag even in. De YTPC is een vragenlijst die werd opgesteld door Annika Garratt en heeft vooral op YouTube al tal van hits. Op mijn blog doe ik (op eigen tempo) graag mee met deze vragenlijst.

Wandelen op de mooie lichte dagen
Wandelen op de mooie lichte dagen

Wat ik met de zon doe? Ik blijf in de straat van de blogpost over de Maan en ga hier verder met de Sabbats. Met de sabbats bedoel ik de acht jaarfeesten die zowel zonnestanden als agrarische feesten markeren op ons pagan jaarwiel. Elk jaar vier ik een feest op een andere manier, maar meestal probeer ik er wel werk van te maken. Dit jaar echter valt het me moeilijk om vieringen te doen en is mijn praktische kant van spiritualiteit maar klein.

Samhain is het begin van het nieuwe heksenjaar. Volgens de Kelten begon alles vanuit niets, licht komt uit het donker. Ik heb me er een tijdje over gebogen en eigenlijk klinkt het me heel logisch. Dat iets uit niets kan komen leerden we namelijk op school met de Big Bang. Met samhain stel ik nieuwe doelen op voor het volgende jaar; tegelijk eer ik voorouders en ga ik met mijn spiritueel pad de donkere weg in van schaduwwerk en introspectie. Hier vind je de verslagen van Samhain 2014 en blogposts over voorouders en een uitwerking over de sabbat.

Yule is het feest van de kortste dag en de langste nacht. In deze nacht wordt het licht herboren en na deze dag worden de dagen weer langer. Dit is ook een feest om met familie te vieren en de gezelligheid en dankbaarheid te tonen over wat je de afgelopen zomer hebt mogen verzamelen. Blogposts over Yule vind je hier: Yule 2013, hoe je yule kunt vieren en introspectie tijdens Yule.

Tijdens Imbolc beginnen we te merken dat de dagen al een ietsie pietsie langer worden. Voor mij is dit een tijd om de doelen die ik gesteld heb met Samhain volledig uit te plannen op het komende jaar. Ook doe ik tijdens deze periode het meeste schaduwwerk. Na Imbolc deed ik dit jaar ook een maandje spenderen metde Godin Bride om meer feeling te krijgen met dit deel van het jaar.

Ostara is het feest van de beginnende lente, van vogels en eieren en vrolijkheid. Ostara is een van de feesten waar ik vrij weinig mee doe. Vorig jaar volgde ik een tarotworkshop waar ik zeer gelukkig mee was. Lees daarover hier in Ostara 2015.

Zodra alle vogels een ei leggen is het Beltaine, feest van liefde,  vrijheid en vruchtbaarheid. De temperatuur is al een boel gestegen sinds de lente begon en meestal is dit ook het moment waarop we weer enigszins bloot naar buiten kunnen, geen dikke jas en gevoerde schoenen meer. Op zich is dat al reden voor een feestje 😉 Verslagen en meer details over Beltaine 2014 en de voorbereidingen van Beltaine 2015 vind je in de linkjes.

Litha is het feest dat rond mijn eigen verjaardag plaatsvindt maar waar ik gek genoeg weinig aandacht aan besteed, misschien wel juist omdat ik jarig ben 😉 Litha associeer ik met familie-etentjes, zomer en terrasjes. In 2014 vierde ik Litha zo, en in 2015 zo.

Lughnasadh is wel helemaal mijn feest. Ik begon mijn pad in hekserij op een Lughnasadh en elk jaar sta ik stil bij dat begin. Ik ‘herdenk’ dat allereerste ritueel, maar ook het feest het jaar erna, en de toewijding in 2014 aan de Vrije Wilde Vrouw en dit jaar kijk ik natuurlijk ook naar het feest van vorig jaar. Wat ik dit jaar ga doen weet ik nog niet. Normaal gesproken wijdt ik mijn nieuw dagboek in met Lughnasadh, maar daar ik nog maar enkele (lees 4) pagina’s leeg zijn, zal dat dit jaar niet gebeuren met lughnasadh…

Mabon is voor mij het laatste feest, een feest van oogst. Ik ‘oogst’ geen fysieke zaken maar ik bekijk wat ik het afgelopen jaar gedaan heb en begin met na te denken over wat ik het komende jaar zou willen. Vaag wel, want de echte doelen worden pas echt gesteld met Samhain. Dit feest is voor mij er wel een van ‘het laatste samenzijn’, niet altijd met mensen maar vooral met de zomer. Daar wordt nu afscheid van genomen met een laatste terras of een middag in de zon. Hoe ik dat deed in 2014 lees je in de link.

Zo dan denk ik dat jullie nu wel een mooi overzicht hebben van de sabbats en hoe ik ze vier/gevierd heb.

Liefs Loena

 

 

2 gedachten over “YTPC: Wat betekent de zon voor jou?

  1. Ongelooflijk maar waar misschien, ik ben zelf niet echt een zonnekind 😀 Ik kan heel slecht tegen de warmte en ben tijdens de hete zomerdagen ook vaak chagrijnig en onuitstaanbaar. Zonnetje met een graag of 19 20 is prima voor mij, warmer en stoom gaan fluiten. Nee, doe mij de herfst maar, lekker onvoorspelbaar met stormen en onweer 😉

    Liked by 1 persoon

  2. De zon betekent vitamine D. Verder ben ik een schaduwkind, heb ik al eens vaker vertelt denk ik, ik hou van de zon maar dan liefst vanuit de schaduw, mijn spieren hoe warmer het is tegenwoordig, hoe beter, dan heb ik nul aan medicijnen nodig bijv. Omdat de warmte mij fysiek goed doet, ook geestelijk, als de zon schijnt, maar ik hoef er niet in te zitten, wel vanuit de schaduw observeren en ongeveer 30 minuten is dan genoeg om vitamine D op te vangen.

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

