Godin·Spiritualiteit

Bride: Een Meditatie

Dit is het voorlaatste bericht in de Bride-serie van Februari. Ik wou graag met jullie nog een meditatie delen zodat elk van jullie een eigen band met deze godin kan opbouwen. Maar jammer genoeg ben ik niet heel sterk in het schrijven van meditaties. Dus dat leverde nogal een probleem op. Gelukkig kwam de oplossing mijn kant op! Een vriendin van me raadde een vriendin van haar aan. En zo kon ik Mahou/Katjuscha vragen om voor jullie een meditatie te schrijven.

Bride Meditatie
(geschreven door Katjuscha De Beul)

12825335_994239570649073_432402130_nGa lekker zitten of liggen. Zorg dat je geen storende geluiden hebt en dat je heel comfortabel ligt.
Sluit je ogen. Adem langzaam in en voel de lucht via je neus je lichaam betreden en via je mond het weer verlaten. Als er gedachten in je opkomen, zeg dan tegen jezelf dat dat voor later is. Nu is het een moment van rust, licht en meditatie.

Neem je eigen ademtempo. Laat je lichaam helemaal relaxen. De gedachten blaas je mee uit tijdens het uitademen, zodat je de rust terug kan opnemen door in te ademen.

 

 

Het verhaal:

Je bent in een bos. Een lichte bries streelt je haren en je gezicht. Je ruikt de bomen. Je hoort de vogels om je heen. Misschien ook wel wat geruis van een eekhoorn die je snel voorbij raast.

Neem je omgeving op. Luister en ruik, voel en kijk wat je omgeving je te bieden heeft. Neem even de tijd.

Je ziet in de verte bergen. Je gaat die richting uit.

Je loopt door het bos via een wandelpad. Een wandelpad van zand, mos en bloemen. De vogels zingen hun lied voor je. Ze verwelkomen je in deze magische wereld.

Je komt via het wandelpad uit tot een klein huisje. Een klein maar gezellige huisje gemaakt van hout en steen. Naast het huisje zie je een rivier stromen. Je ziet de vissen dansen in het water. Er is een brug over de rivier. Het wandelpad wordt in twee gesplitst. Eén gaat door over de brug richting de bergen en de andere splitsing gaat naar het huisje.

12784377_994239367315760_1942537759_n

Voor het huisje zie je een aantal kippen rondlopen. En ook de haan geeft zijn groet. Er komt rook uit de schoorsteen. De geur van vers gebakken brood komt je tegemoet Je volgt je neus naar de ingang van het huisje. Je hoort in het huisje vrouwelijk gezang. Je klopt aan en wacht tot de deur voor je geopend wordt. In de deuropening staat een jonge slanke vrouw. Ze heeft een blekere huidskleur. Haar haren zijn donker rood. Ze draagt een lange witte jurk met lichtbeige mouwen en kant, die speels rond haar lichaam danst. Ze loopt, of beter danst, bloot-voets. Rond haar hals zie je een zilver medallion met een slang op. Ze draagt ook enkele juwelen die goed bij haar helder groene ogen passen. Ze kijkt je aan en lacht.

12804436_994239360649094_1507318563_n

“Kom binnen, ik verwachtte je.” Ze opent de deur voor je en wenkt je binnen.
Binnen ziet de woning er helemaal niet oud uit maar juist heel jong. Ze gebruikt licht-houten meubels met af en toe en speels accent. Op de tafel zie je een mooie vuurrode vaas met een bloemenboeket van witte en gele bloemen. Je herkent magrietjes en tulpen. Wat je ook opvalt zijn de zwaarden en schilden aan de muur.

“Neem toch plaats, wil je een stukje versgebakken brood en een tas melk?” Je kiest zelf of je deze aanneemt of niet. Ondertussen praat de vrouw tegen je. “Ik ben Brighid, vuurgodin, Je hebt al vast eens van mij gehoord. Maar voor dat verhaal kwam je niet, toch?” Ze gaat voor je zitten en kijkt je stilzwijgend aan. Rechts van je zie je een boekenkast vol boeken. Voor het raam zie je een muziekstandaard met een partituur (bladmuziek) op. Niet ver daarvandaan zie je een viool liggen.

Ze vraagt je waarom je hier bent. Geef haar maar antwoord.
Ze denkt na en staat rechtop. Ze gaat een kleinere kamer binnen en komt met een klein pakketje naar je toe.”Het exacte antwoord op je vraag kan of mag ik niet geven. Maar dit zal je verder helpen op je pad. Ik verwachtte je al en deze lag al voor je klaar. Ik heb het zelf gemaakt.” Ze glimlacht naar je. Je wilt het openen maar ze houdt je tegen. “Open het wanneer de tijd rijp is en het brandend vuur je de weg wijzen kan. Het is nu tijd om te gaan, je komt nog te laat.”

Je staat terug voor het huis en neemt nu het pad richting de bergen. Brighid zwaait je zingend uit.
Je komt door een gedeelte bos door naar akkerland. Je ziet nu alleen maar akkers voor je liggen. Het bos ligt achter je, de bergen voor je. Op de akkers staan koeien en schapen. Moederschapen met hun lammetjes huppelen in het rond. Je ziet ook een paar velden met graan, klaar om geoogst te worden. De koeien loeien en liggen te genieten van de stralende zon.

12781953_994239363982427_1943785111_n

Midden in een veld zie je een boerderij met graanmolen. Voor de boerderij spelen 2 kleine kinderen. Het zijn 2 jongens. Een vrouw, vermoedelijk de moeder, roept de kinderen binnen voor etenstijd. Ze ziet je staan en wenkt je ook om langs te komen.

12822173_994239357315761_548695512_n

Ze lijkt sprekend op Brighid alleen ouder. Ze draagt ipv een wit kleed een groen kleed. Je ziet dat ze zwanger is. Naast het huis staan houtsblokken en tonnen vol met graan. Ze vraagt of je even wilt helpen met dragen. Binnen worden de tonnen met graan bij een robuuste houten eiken tafel geplaatst, niet ver van de haard. Ze bedankt je en vraagt of je een kop warme kamille thee wil hebben. “neem toch plaats in de zetel, en drink lekker je thee” Naast je staat een rieten schommelstoel. Ze gaat daarin zitten. Je merkt dat ook tussen jullie een kleine ton met granen staat
Haar kinderen zitten terwijl brood te eten.

“Ik ben Braint, moedergodin, jij komt net van Brighid vandaan?” Ze vertelt je over Imbolc, het feest der vruchtbaarheid. En het zaaifeest ter ere van die vruchtbaarheid. Voor dat feest is er nog heel wat voorbereiding nodig zoals graanpoppetjes maken. Door haar zwangerschap gaat dit niet gemakkelijk en ze vraagt je hulp hierbij. Als dank geeft Mag je een graanpopje voor jezelf houden. Ze geeft je ook een buideltje met kruiden en een zakje met zaadjes. In het kruidenbuideltje vind je o.a. salie, mirre, knoflook. Het zakje met zaadjes bevat bloemzaadjes. “Plant deze op weg naar het zaaifeest. Het vuurritueel wordt daar gehouden. Rust nu maar even uit” Ga lekker liggen op de bank. Briant legt een dekentje over je heen. Je hoort het gerinkel van een belletje. Je merkt nu pas op dat aan haar riem een buideltje hangt met een belletje. Het geeft je rust en genezing (heling). Je sluit je ogen, je ziet nog net de kruiden die aan het plafond drogen, je ruikt de geuren van lavendel en koriander. Je valt in slaap.

12784262_994239353982428_2071903630_n

Je wordt langzaam wakker door het geknetter van vuur. Je voelt kleine vonkjes tegen je aanspringen. Hoe meer je wakker wordt, hoe meer je hoort, ruikt en voelt. Je hoort muziek op de achtergrond. Je opent je ogen en je ziet dansende voeten, je kijkt op en wel 19 vrouwen dansen in het rond. Het zijn zowel jonge als oudere vrouwen/druiden. Ze dansen rond een groot vuur. Je hoort iemand tegen je praten. “Is het niet heerlijk zo dicht bij het vuur?” Je kijkt op. Je ziet een oudere vrouw naast je zitten. “Je bent er geraakt. Het doel van je reis is aangebroken. Ik ben Brent, Wijze vrouw, geleerde en godin. Brighid, Briant en ik zijn één, nu is het aan jouw om jezelf te ontdekken en één te worden met je innerlijke ik” De heldere groene ogen vertelden je dat ze de waarheid sprak. Er ligt een stapel boeken naast haar. Links van de dansende druïdes zie je een stapeltje graanpopjes liggen. Elk van deze popjes kregen hun eigen versieringen. Sommige waren versierd met kokkels. De kokkels hadden de kleuren geel, bruin, wit en lichtgrijs met elk hun eigen vlekkenpatroon. Elk meisje kreeg een graanpop. Niet ver daarvandaan staat een stapel flesjes met kleine papiertjes in.

Ze vraagt je wat je wil weten over jezelf, waarom je deze reis gemaakt hebt. Beantwoord haar vraag. Ze staat op. Brent draag een lange zwarte mantel. Je merkt de gelijkenissen op van Brighid en Briant. Ze heeft enkele lachrimpels langs de ogen en mond. De wijsheidslijnen/rimpels zijn te zien op haar voorhoofd.
Ze neemt haar wandelstok bij de hand en strekt haar hand naar je uit. “kom mijn kind, laten we feestvieren” Ga met haar dansen rond het vuur. Vers gebakken cake wordt uitgedeeld, en melk wordt uitgeschonken. Je denkt aan dat pakje dat je gekregen hebt van Brighid. Je wil deze openen. Doe maar. Er zit een medallion in met een symbool op. Dit symbool is voor ieder anders, maar onthou het. Doe het medaillion aan. Het was een gift van Brighid. Brent komt naar je toe. Laten we allen over het vuur springen. Na al het gedans en wanneer het vuur (deels) gedoofd is, neemt Brent de assen samen en strooit deze over de grond heen. “Zaai en groei. Zorg en leef en laat leven” Dit zijn woorden die niet alleen naar het zaaien verwijst maar ook naar jijzelf. Groei en ontwikkel.

Neem je zakje met zaadjes en plant ze. Het is tijd voor een nieuwe cyclus. Beeld je tijdens het zaaien in welke bloemen jij wil laten groeien. Waaraan jij wil werken en waarin jij wil groeien.

Brent komt naar je toe. Ze schenkt jou een kokkel om rond het middel van je graanpop te hangen. In haar andere hand houdt ze een flesje vast met perkament in. Ze geeft deze aan je. “Neem dit. Hierin zit een woord dat voor jou is en alleen jou zal leiden of beschrijven. Lees het, onthou het en werk eraan. Groei en geniet van het leven, het is soms veel te kort!

Open het flesje en lees de boodschap dat op het briefje geschreven staat. Onthou dit.
Brent staat nu met de rug naar je toe.“Mijn tijd zit erop, tijd om terug te keren naar mijn huisje in het bos.” Haar tijd is gekomen om weer te keren als Brighid.

Brent wandelt weg en verdwijnt in de bossen. Je merkt dat ook jij weer op je beginplek staat. De zonnestralen schijnen op je gezicht. Je hoort nog steeds de vogeltjes fluiten.

Adem rustig in en uit. Herhaal dit een aantal keer. Voel de rust dat in je lichaam verzadigd zit.

Als je je klaar voelt om terug te keren, doe dit.
Schrijf je ervaringen neer in je meditatieboekje. Schrijf eventueel wat je nog meer gezien hebt, vb. kleuren, kruiden, kleur kokkel, tekst op je perkament,…Zoek op. Groei zoals de drievoudige godin je je in deze reis meegeeft.

Blessed Be,
Mahou

Geschreven door en copyrights van Katjuscha De Beul (Mahou Isao). Afbeeldingen zijn gevonden op het web, noch Katjuscha noch ikzelf zijn hier eigenaar van.

Hopelijk hebben jullie van deze samenwerking genoten! Laat even een reactie achter als je de meditatie hebt uitgeprobeerd en wat je ervaringen ermee waren.  Verder, wat vonden jullie van de Bride reeks?

Liefs Loena

12 gedachten over “Bride: Een Meditatie

  1. Ontzettend mooi deze meditatie maar dat onthou je toch niet allemaal, ik kan met dit soort meditaties die je schijnbaar uit je hoofd moet leren niets mee… tenzij iemand het voorleest of zo, dan weer wel.

    X

    Liked by 1 persoon

    1. Ieder zijn ding natuurlijk morgaine. Persoonlijk denk ik dat zo’n geschreven meditatie houvast kan bieden terwijl je ‘onderweg’ bent. Nu heb ik persoonlijk ook een geheugen waarbij ik alles onthou wat ik lees, dus ik denk dat je daarbij ook maar geluk moet hebben. 🙂

      Liked by 1 persoon

      1. oh mijn geheugen is ook goed hoor, maar dit zou ik dan toch wel eerst tig keer moeten lezen voordat, en dat werkt voor mij gewoon niet, of ik moet het in mijn handen hebben, en dat werkt ook niet. 😉

        Liked by 1 persoon

      2. Ah jij hebt mss een motorisch geheugen! Hihi ik ben gezegend met dit geheugen hoor. Maar als je me iets zegt vergeet ik het direct. Dus mensen moeten mij sms’en, mailen of post-its schrijven. Want anders wordt het niets met mij 😉

        Liked by 1 persoon

      3. En dat onthou ik dus weer als een gek.. iemand die mij live iets vertelt kan ik zo weer opdiepen en uitgraven en tot in de detail meestal terug vertellen, heb je al vertelt, toen en toen, was toch dit verhaal? En dan krijg ik verbazing, goh zijn er verschillen in hoe je geheugen werkt, hahaha dat daar namen voor zijn dus 😉 Het heeft ook met interesse te maken hoor denk ik, ik kan ook boeken lezen en tot in den treure na 1x lezen herhalen en navertellen 😛

        Liked by 1 persoon

      1. Gelukkig voor jou hoor ik dat er van deze meditatie een audiofile gemaakt wordt! Bam! Alle problemen opgelost 😉

        Like

Geef een reactie

