Feest·Spiritualiteit

De geboorte van het licht

Yule komt eraan, en we vieren met Yule de donkerste dag van het jaar Γ©n de terugkomst of de geboorte van het midwinterkind. Dit midwinterkind kondigt de terugkeer van het licht aan. De dagen zullen weer lengen ende terugkeer van de zon brengt ook de belofte van de komende zomer, al is die nog zo ver weg.

GE DIGITAL CAMERA
Yule Altaar 2013

Als je dit wil vieren kan dit op verschillende manieren:

  • Blijf de hele nacht wakker om de geboorte van echt licht echt mee te maken. Of sta gewoon op tijd op (dat is niet te vroeg in deze tijd van het jaar gelukkig πŸ˜‰ )
  • Vier het licht in je leven door tijd met familie en geliefden door te brengen
  • Zet een Yuleboom op met ballen en lichtjes. De ballen zijn er van oorsprong om het kwade af te weren, het werkt zoals spiegelmagie het stuurt het gewoon terug waar het vandaan kwam.
  • Brand die kaarsen! Kaarsen zorgen voor een klein lichtje in je leven, al is het maar voor even. En het ziet er gewoon fantastisch en gezellig uit om kaarsen te branden.
  • Vertel verhalen over het zonnekind. Dit kan het kerstverhaal zijn, maar er zijn ook ton van andere en paganverhalen die de ronde doen! Ken je het verhaal van de Eikkoning en de Hulstkoning al? Spoileralert: De eikkoning wint deze ronde, en het licht zal terugkomen.
  • Begin aan je plannen! Heb je doelen gekozen met Samhain? Werk ze nu uit. Breek ze op in kleinere en bereikbare doelen. Wat kan je al doen voor het jaar voorbij is?
GE DIGITAL CAMERA
Yule Altaar 2012

Hoe vier jij jouw midwinterfeest?

Liefs Loena

 

10 gedachten over “De geboorte van het licht

  1. Voor mij deze keer Solitair want het is dan kerstvakantie en om dan bij Ikea vrij te vragen is echt not done, whoahaha. Dus helaas kan ik de gezamelijke cirkel viering niet mee doen.
    Ik denk dan ook dat ik het heel klein houd, de yule legging die ik van jou ‘geleend’ heb zal ik gaan leggen, misschien een meditatie op mijn nieuwe Godinnenkaart en wellicht ga ik inderdaad opstaan en naar zonsopkomst te kijken.

    Liked by 1 persoon

    1. Oh dat klinkt al super! Nee dat je dan geen vrij kan krijgen begrijp ik, het is dezelfde reden als waarom wij inn de kerstvakantie niet naar de IKEA gaan πŸ˜‰

      Veel plezier met de legging, ik ben erg benieuwd naar jouw uitkomsten! πŸ˜€

      Liked by 1 persoon

  2. Ja, nou ja, vooral de kaarsen branden allang, hahahaha en verder moet ik even kijken of ik wat groen voor kerst kan halen, dat is weer een geld dingetje eerder en meer πŸ˜‰ Verder dus weinig omdat het gewoon niet gaat, en een kerstboom al helemaal niet, maar dat is een Picasso die rond loopt hier, hahaha

    Maar in gedachten en met de kaarsen kom je ook al een heel eind, meestal lukt het zeker nog wel om even een kerststukje ergens vandaan te toveren πŸ˜‰

    oh, en echt met Yule.. 21 dec… ben ik er nooit, want dan heb ik dus een verjaardag, ben ik altijd in gezelschap totaal elders.
    X

    Like

    1. Gelukkig kan je het op ander dagen ook (soberder) vieren! Trouwens wij hebben ook geen boom dit jaar, dankzij datzelfde gelddingetje…

      Oh kaarsen, ik heb dat een beetje van jou en mijn mama. Heerlijk al die kaarsen ❀

      Liked by 1 persoon

      1. Lijkt me wel fijn als je al die andere verjaardagspret en feestdagen hebt gehad. Beetje stilte om je heen. Al is het bij jullie nooit stil in NL tijdens oud en nieuw…

        Liked by 1 persoon

      2. niet? oh het geknal, ja dat is een kwestie van alles dicht doen, het is toch te koud om het open te hebben, ben er ooit wel doorheen geslapen hoor, toen lag ik al om 10 uur op bed… lol

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

