Feest·Spiritualiteit

Yule, tijd voor introspectie

Yule komt eraan, de terugkomst van het licht vieren we op die speciale dag. Maar wat betekent  terugkomst van het licht eigenlijk? Om te beginnen is dit dé donkerste dag van het jaar. De dag is effectief het kortst. En als er één dag geschikt is voor introspectie, dan is het 21 december.

GE DIGITAL CAMERA
Yule 2013

Op deze dag is alles dood, maar rustig dood. Het soort dood waarvan je je energiek van gaat voelen, het is een rustgevend iets. Neem je tijd om vandaag tot rust te komen. Het is niet egoïstisch om met jezelf bezig te zijn, soms heb je het gewoon nodig om in stilte te zitten en je eigen ding te doen.

Dus naast dat dit een feest is om met je familie en geliefden te vieren dat het licht weldra terug zal komen is dit ook een moment  van stilte. Bedenk je eens hoe je dat zou kunnen vieren. Ga je schrijven, tekenen of mediteren? Neem je de tijd om jezelf van top tot teen te wassen om het licht schoon en zuiver tegemoet te gaan?

Dit is een van de feesten die ik het meest heb gevierd de afgelopen jaren. Met een exvriend vierde ik dit feest namelijk mee met de familie. Ik speelde er al eens (tweemaal) Lucia, koningin van het licht, en ook al Eikkoningin (bij gebrek aan een eikkoning). Dus vraag is voor mij is dit jaar: Wat is mijn eigen thema?

 

GE DIGITAL CAMERA
Yule 2012

 

Vorige jaren had ik een enorm altaar, vol wintergroen, kaneel en dennenappels én een kerstboom. Dit jaar ga ik het soberder vieren. Veel van mijn kerstdecoratie is weg, en weinig zal ervan vervangen worden dit jaar. Zelf speel ik enorm met het thema: Duisternis & Introspectie. Wat kan ik doen in deze tijd van het jaar? En wat zit er nog in mij verscholen dat opgelost moet worden?

Dit jaar vond de Pluto retrogade plaats van april tot september. Het grootste deel van deze retrogade besteedde ik aan schaduwwerk en therapie. Graag wil ik een deel hiervan nu afsluiten met Yule. Ik was veel bezig en diepte veel uit voor mezelf, maar soms is te veel teveel. En vanaf nu ga ik de schaduwwerksessies ook in aantal verminderen.

Op die manier kan ik weer tijd besteden aan andere zaken. Vrouwelijke Spiritualiteit is er eentje van. Ik wacht tot nu toe vergeefs op de aankondiging van een god, en ik zal blijven wachten. Maar nu is het tijd om me weer op de godin te richten. Weer wat meer onderzoek te doen misschien.

Wat zijn jullie Yule plannen tot nu toe? En wat zijn jouw thema’s voor Yule?

Liefs Loena

5 gedachten over “Yule, tijd voor introspectie

  1. Hier gaan we dit jaar all in, of beter gezegd all out! Vorig jaar hebben we na de Kerstdagen een compleet nieuwe uitzet gekocht. Een nieuwe boom, nieuwe decoratie, dus dit jaar wordt ons perfecte thuis een warm en verlicht huis.
    We hebben afgesproken om direct na Sinterklaas te gaan versieren om optimaal gebruik te maken van de December maand.
    Met moeder en heksengroep vier ik Yule, met mijn schoonfamilie, vrienden en collega’s vier ik Kerst. Met Yule zelf trek ik een nieuwe kaart uit het Godinnen Orakel om mij te begeleiden tot Imbolc.
    Ik voorzie 2016 wederom als een heel voorspoedig en vruchtbaar jaar voor mij en mijn gezin!

    Like

    1. Dat is mooi! Ik heb tarot getrokken om me te begeleiden het hele jaar ❤ Ik ben benieuwd, krijgen wij ook foto's om mee te genieten van jullie kerstsfeer? 😀

      Like

  2. Oh op deze dag 21 dec. in stilte zijn, i wish? hahahaha Mijn pa is jarig exact op die dag, dus wat denk jij, elk jaar waar ik ben en wat ik doe, juistum, juist in gezelschap, heel veel zelfs vaak, en ja feest vieren dus!

    En ik heb er ook nog eentje op 22 dec. dan kerst, dus na kerst pas heb ik hier tijd voor, en voor die tijd ook nog verjaardagen, en vanaf 3 jan. gaan we heel vrolijk door t/m maart ongeveer… feb. even rustig… dus eind jan. tot eind feb. heb ik hier pas tijd voor, ik ben hier dus helemaal niet mee bezig eigenlijk.

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

