Feest·Spiritualiteit·Tarot

Samhain: Nieuwjaarslegging

Tijdens mijn Samhainritueel gebruik ik een speciale tarotlegging om het nieuwe jaar uit te leggen. Wat ga ik doen, zijn er zaken waarmee ik rekening moet houden, en zijn er hevige veranderingen gaande?

Het afgelopen jaar was hevig. Nu ben ik altijd wel bezig, maar zulke veranderingen ben ik niet echt gewoon. Dit bleek ook al in de legging van vorig Samhain. Daar trok ik onder andere De Wereld en De Dwaas na elkaar. Dit bleek een dubbele verhuizing te worden in de respectievelijke maanden. Voor mij inderdaad een einde en een nieuw begin, alsof ik hernieuwd was. En als ik vorig jaar 1november dan ook vergelijk met dit jaar 1 november? Een wereld van verschil. Zo ben ik bijna 15 kilo lichter, zorg ik voor mijn inkomen, heb een huisje dat 20 keer mooier is, en dan is er natuurlijk nog mijn blog! Vorig jaar zaten we nog op Blogspot te koekeloeren, en nu werk ik met WordPress en heb ik mijn eigen Facebookpagina! Veel stappen vooruit heb ik genomen, en komend jaar ga ik alleen nog maar verder!

Tijdens mijn ritueel heb ik een legging gedaan voor mezelf. Eentje om mijn jaar aan te voelen, welke energieën zijn er gaande? En waar moet ik rekening mee houden?

Samhain tarotlegging
Samhainlegging

Ik deel mijn jaar op in 8 periodes. Elke periode ligt tussen de sabbats, dus de eerste periode begint vanaf samhain en loopt tot Yule. De meeste heksen doen een legging voor elke maand, of maan. Maar ik hou er niet van mijn leggingen zo uitgebreid te doen als de informatie maar gering is. Voor elke periode trek ik namelijk maar één kaart. Natuurlijk kan je een jaarlegging zo groots en spectaculair aanpakken als je wilt. Maar voor mij werkt dit het beste. Ik ben namelijk heel lui slecht als het gaat om jaarleggingen. Hier dus een opsomming van de periodes!

1: Samhain – Yule
2: Yule – Imbolc
3: Imbolc – Ostara
4: Ostara – Beltaine
5: Beltaine – Litha
6: Litha – Lughnasadh
7: Lughnasadh – Mabon
8: Mabon – Samhain

Voor mij is dan ook de bedoeling dat ik een idee krijg van het komende jaar. Ik verlang geen duidelijke situaties en geen voorspelling. Wel vraag ik een antwoord op de vraag welke energieën mij omringen. Aangezien de sluiers dun zijn, en men makkelijker contact maakt met alles wat we niet kunnen uitleggen, doe ik mijn jaarlegging dan ook nu.

Samhain altaar 2015
Samhain altaar 2015

Hoe doe jij jouw jaarleggingen? Doe jij 12 maanden? En leg je één of meerdere kaarten?

Liefs Loena

8 gedachten over “Samhain: Nieuwjaarslegging

  1. Ik doe eentje met 12 maanden, 1 kaartje per maand. Bij sommige kaarten waar ik meer uitleg over wil zal ik vaak een tweede kaart trekken. Probleem is dat (alhoewel ik de legging opschrijf) ik er nooit meer naar kijk en bijgevolg absoluut niet meer weet of iets ervan juist was.
    Maarrrrr gisteren had ik eens wat tijd om mijn tarot en I-Ching boeltje wat op orde te zetten en heb mijzelf voorgenomen daar wat meer tijd in te steken (wat niet altijd gemakkelijk is met een full-time, huishouden en vooral een kleine spruit).
    Ben van plan om voor kerst het boek Tarot shadow work te bestellen en daarmee aan de slag te gaan. Grootse plannen dus 😇 Groetjes x

    Liked by 1 persoon

    1. Wow! Dat klinkt als een fantastisch boek! Nu terugkijken doe ik ook amper, en dat is dan ook echt een werkpuntje! Daarom heb ik dit jaar besloten alles in mijn jaarboek op te schrijven, zodat ik volgend jaar kan terugkijken! Dagboeken worden sneller ingeruild dus als ik ze daar in schrijf liggen ze in een doos als het nieuwe jaar begint…

      Liked by 1 persoon

  2. Ik heb dit in het verleden laten doen, en dan inderdaad voor elke maand 1, niet aan het jaarwiel gedacht, kan ik misschien vandaag alsnog eens doen, op het jaarwiel leggen. Zien wat eruit komt!

    Ennuh, het meest grappige was, dat de voorspellingen van de maanden die gedaan waren een soort van bio ritmen waren, je krijgt een extraatje in geld werd er dan gezegd, ja duh… ook ik krijg vakantiegeld in de maand juli en dat kwam elk jaar weer terug, ben er dan ook mee gestopt, en zo was alles, of men dat nu wel of niet wist van mij, standaard, hahahaha

    X

    Liked by 1 persoon

    1. Oh nee,dat is wel heel doorzichtig… Dat zou ik niet eens willen doen wanneer ik voor anderen ga leggen. Wat ontzettend stom.Daarom ben ik ook fan van het vragen om de energieën te laten zien, waarmee moet ik rekening houden?

      En met jouw deck moet dat helemaal lukken 😀

      Liked by 1 persoon

      1. Ja precies, ik denk erover om straks even zelfs dubbel, Rider wait in samen gang met… Rider Wait kan algemeen vertellen zien of Wilde Woud erbij samen kloppen gaat 😉

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

