Feest·Spiritualiteit

Samhain: 4 Soorten Voorouders

“Loena, 4 soorten? Voorouders? Maar je hebt toch maar 1 lijn van voorouders?”. Nou nee dus niet helemaal, uiteindelijk blijkt dat we allemaal een andere soort bij onze voorouders te betrekken zodra we aan voorouderverering doen. Dus vandaag geef ik een overzichtje van iedereen die je bij je Samhain ritueel kunt betrekken!

Samhain altaar 2013
Samhain altaar 2013

Voorouders met  bloedlijn
Deze is vrij simpel voor de meesten van ons. Ouders, grootouders, broers of zussen en misschien wel een verre tante. Zelf denk ik ook niet dat je ze zo goed zou moeten kennen. Zelf heb ik een grootmoeder die ik vraag aanwezig te zijn bij mijn rituelen en me inzichten te geven over het afgelopen jaar en het komende jaar.

Wat je kan doen is specifieke gebruiksvoorwerpen op je altaar neerzetten die van je voorouders geweest zijn. Een kam, spiegel, of heel effectief: Een foto! Ja foto’s zijn ontzettend handig, ze geven het beeld weer van je voorouder zoals jij ze herinnert. Ik heb een foto van mijn overleden grootmoeder. Ze hangt op in het donkere deel van het jaar, zodat ze kan waken en herinnert kan worden.

Voorouders zonder bloedlijn
Dit zijn onze dierbaren die overleden zijn, mensen die we missen. Vrienden, vriendinnen, huisdieren of mensen die we bewonderen. Deze mensen hebben zeker hun invloed gehad op jouw ontwikkeling en jouw leven. Vergeet deze dierbaren niet als je bezig bent in ritueel. En wees zeker ook niet bang om hun te vragen.

Mijn overleden huisdieren vraag ik zelf niet. Ik bedoel, laat die maar lekker in hun konijnenhemel rondhuppen. Maar moest ik een Krachtdier hebben, of een familiar (huisdiergids) dan zou ik die na overlijden wel vragen met Samhain, en elk ander ritueel.

Culturen uit vorige levens
Er zijn mensen die bezig zijn met hun vorige levens. Ikzelf doe dit echter niet, maar je kan die culturen eren, trek iets speciaals aan, zet afbeeldingen neer en draai muziek uit die cultuur die zo belangrijk is geweest voor je ziel.

Betrek dit indien nodig op je bloedlijn voorouders! Kies hun cultuur om je in te verdiepen. Welke migraties vonden er plaats voor je volk lang lang geleden? Waar liggen jouw roots? Misschien weet je wel dat je afstamt van een bepaald volk, vikingen of kelten bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat je kennis vergaart voordat je lukraak aan een ritueel begint dat uit de lucht is gegrepen. Ook hier geldt: Voorbereiding is alles!

Gidsen
Tijdens je Samhainritueel kan je je gidsen vragen om aanwezig te zijn. Denk maar aan de krachtdieren die ik opperde bij voorouders zonder bloedlijn, maar ook andere gidsen kunnen jou bijstaan. Best doe je hiervoor al meditaties of dergelijke om al een eerste keer in contact te komen. Maar je zou met de dunne sluiers tussen de werelden er ook nu voor kunnen kiezen om contact proberen te maken. Denk dan aan engelen, begeleiders of spirituele gidsen.

Heb je een vaste god(in) om mee te werken? Mooi! Hij of zij kan altijd wel wat extra aandacht gebruiken. Versier een deel van je altaar voor hun. Werk je met duistere godheden? Nog beter! Dit is hun feest! Dood, afscheid, pijn, eenzaamheid, vrijheid, macht en magie. Dat zijn de aspecten waarmee je kan werken!

Samhain altaar 2014
Samhain altaar 2014

Zo nu hebben jullie een idee waarmee te werken met Samhain! Vertel me eens, hoe denk jij over voorouders? Ik ben benieuwd naar jullie visies!

Liefs Loena

7 gedachten over “Samhain: 4 Soorten Voorouders

  1. Wat een super artikel, ik ben er nog niet echt ingedoken moet ik eerlijk zeggen. Heb wel een foto van mij en mijn opa op mijn altaar staan, deze man was zoveel meer voor mij dan alleen een opa en ik mis hem elke dag.
    Laatst had ik een heel realistische droom over hem, ik zag hem niet alleen maar hoorde hem, zijn stem zo duidelijk en voelde zijn aanwezigheid. Heel speciaal en had ik nog nooit eerder gehad. Hem zo dichtbij gevoeld zegmaar.

    Liked by 1 persoon

    1. Mooi om te horen Surion! Dat lijkt op een bezoek van je opa. ❤

      Met mijn grootmoeder had ik geen band, aangezien zij stierf jaren voordat ik et licht zag. Dus het is heel speciaal om van haar een foto te hebben staan.

      Like

  2. Eigenlijk doe ik dit al heel lang als vanzelf, dat dan weer wel, zelfs mijn vorige katten… sterker nog, ik zie mijn vorige kat nog weleens rondlopen hier, en dat meen ik! Het wordt al wat minder nu, maar in het begin, voelde ik hem zelfs op bed kruipen, zijn gewicht op mijn voeten als ik net in bed lag, dan keek ik ook op en bedacht mij.. dat kan niet… en nu vraag ik aan Felix met regelmaat om op Picasso te komen passen als ik weg ben en het nodig is, en ik weet dat hij dat doet 😉

    1 vriendin, welke ik dit jaar nog maar pas verloren ben, ze is er hoor, nu even niet, maar als ik haar vraag is ze er wel, maar haar nu weduwe heeft haar nog teveel nodig, is nog te vers. Dus laat ik haar met rust.

    Mijn bloedlijn, ja dat is natuurlijk erg bijzonder, zo ie zo mijn gekozen naam en Godin, Morgaine de lijn van Arthur, om dan in het echt tot de Sutherland clan te behoren, ik bedoel.. hoe meer duidelijk wil je het hebben, ook al realiseerde ik mij dat nog niet echt, beide kanten was een beetje half om half, maar de connectie zag ik toen nog niet… Nu des te meer en daarom wil ik ook zoooooo graag naar Schotland, er is daar iets, ik weet zelfs in welke plaats! Welk kasteel! Om ineens alles te zien en te begrijpen ook al zou ik het daarna niet eens uit kunnen leggen.

    X

    Liked by 1 persoon

    1. Ik vind het zo speciaal, dat je een echte connectie hebt met een stuk land! Ik wou dat ik dat had met een bepaalde grond. Wel helemaal fantastisch voor je! En die reis komt er wel 😉

      Like

Geef een reactie

