Feest·Spiritualiteit

De oogstfeesten op een rij

Ik zoek de laatste weken weer wat meer verbinding met mijn achtergrond in hekserij. Daarom ben ik weer druk bezig met de voorbereidingen van Mabon, het tweede oogstfeest op 21 september. De mappen komen van de bovenste plank en ik lees de verslagen van de voorgaande jaren eens na om nieuwe inspiratie op te doen.

Tijdens de oogstfeesten werk ik gewoonlijk rond mijn doelen. Bij Lughnasadh bekijk ik de doelen die behaald zijn van het afgelopen jaar en hoe ik die behaald heb. Zitten er hiaten in mijn voornemens of zijn er zaken bij die eigenlijk totaal niet bij mij passen? Dan is dat een les om mee te nemen naar het volgende jaar en de komende doelen. Of misschien zijn er gebeurtenissen geweest die het jaar gekenmerkt hebben of die een hele hoop veranderingen met zich mee brachten zonder dat ik er echt een sturing aan kon geven?

Als Mabon komt is de tijd van terugkijken voorbij. De tijd is gekomen om na te denken over wat ik nu wil veranderd zien in mijn leven? Welke problemen kom ik regelmatig tegen en waar moet ik binnen mezelf  aan werken? Zijn er misschien ook nog bepaalde onderwerpen die ik graag dieper wil bekijken in mijn stroming, of reizen die ik wil ondernemen? Zijn er woorden die ik graag zou gebruiken als jaarwoord waarrond ik alle doelen wil schikken. Dit is dan ook meteen de grootste verandering in mijn leven. Zoals jullie weten was mijn vorig jaarwoord Soulshine. Ik denk zelf dat ik dat al heel goed heb verwezenlijkt in vergelijking met vorig jaar.

Daarna volgt Samhain, het heksennieuwjaar. Hier kijk ik alvast enorm naar uit! Het is dan tijd voor een terugblik op het vorige jaar, de bevestiging van de doelen,  en het vooruitkijken naar het komende jaar. Dit alles gaat gepaard met een ritueel dat ik schreef samen met een online heksengroep een paar jaar gelden. Rondom het ritueel veranderen elk jaar een aantal aspecten, maar de kern blijft gelijk. Hoewel ik toch niet van dezelfde rituelen opnieuw en opnieuw hou, blijf ik toch aan dit ritueel vasthouden.

Zo hou ik me dus bezig in de herfst. Lughnasadh is geweest dus die fase zijn we al door. Het is bijna tijd voor Mabon, dus daar gaat nu al mijn focus naartoe. Wie weet brengt het nog heel veel (nodige!) inspiratie voor het komende jaar. tot dan hou ik me rustig bezig met wat kleinere zaken.

Hoe hou jij jezelf bezig in de herfst?

Liefs Loena

9 gedachten over “De oogstfeesten op een rij

  1. Echt super dat jij dit kunt, zelf ben ik ooit ook zo begonnen wel, al die feesten in de gaten houden, nu zitten ze er wel in, de data en wanneer iets wat is. Maar echt veel doe ik er zelf niet mee nog. Wel maak ik dankbaarheidsschalen en denk dan in gedachten terug, het schrijven gebeurt ook wel, maar niet doelbewust, dat is dan weer zo’n tikje op mijn schouder, van hey, het is tijd om even dit of dat te doen 😉

    Echter, mede dankzij jou ben ik mij nog meer bewust dan de afgelopen jaren weer en krijg ik weer de zin ook om er meer mee te doen omdat ik weet dat het werkt, op allerlei fronten.

    X

    Liked by 1 persoon

      1. Ik meen het ook, ergens is dit, jij, Surion en Elise, de reden dat ik de dingen anders durf aan te pakken nu, wat er ook uit moge komen ❤ Blijf insipireren lieverd, niet alleen mij, maar ook anderen 😀

        Liked by 1 persoon

      2. Dat je mag vinden wat er te vinden valt! Uiteindelijk hebben we allemaal ons eigen pad en hoewel we die met hulp kunnen vormgeven, we zullen het alleen moeten bewandelen.

        Liked by 1 persoon

  2. 😀 Jullie geven mij ook zo ontzettend veel inspiratie en geven me ook kans om dingen te overdenken, geven nieuwe inzichten of invalshoeken. Het bloggen is heel lang niet leuk geweest, maar dankzij jullie geniet ik er weer met volle teugen van!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

