Persoonlijk·Schaduwwerk

Zelfliefde, hoe begin je daaraan?

Een van mijn favoriete YouTubers is Kelly-Ann van The Four Queens heeft in de maand September een geweldige actie. Het is nu namelijk Self-love September! Vandaag eens wat uitleg over zelfliefde en hoe je daarmee aan de slag gaat, naast het volgen van Self-love September natuurlijk! Zelfliefde is een groot woord natuurlijk. Wat wordt ermee bedoeld en hoe werk je eraan als je merkt dat je toch niet optimaal bezig bent voor jezelf?

Ik ben dit jaar begonnen met Zelfkennis als basis voor een diepgaand gevoel van zelfliefde. Zodra je weet hoe en waarom je bepaalde dingen doet, creëer je een basis om diepgaande zelfliefde te ontwikkelen. Voor mij begon het met veel schrijfwerk in mijn dagboek, en ging via schaduwwerk tot bezoeken aan de psychologe. Het heeft allemaal geholpen om mezelf te leren kennen en te weten wie ik nu zo ongeveer ben. Ik ben er nog niet helemaal, maar ik kom er wel. Ik ga door met mijn schrijfopdrachten om uiteindelijk helemaal tot de diepste kern te kunnen komen. Wekelijks vallen er lagen af en werk ik door lagen heen, en beetje bij beetje bereik ik dat doel om mezelf echt voor 100% te kennen.

Met de zelfkennis komt ook een deel acceptatie. Waarom ben ik zoals ik ben? En het antwoord kunnen geven op die vraag is heel bevredigend. Het begrijpen van mezelf bracht een deel liefde met zich mee. Dooordat ik mezelf herken in bepaalde situaties kan ik ingrijpen. Iets in de trent van ‘Ah Loena, nu doe je handeling XYZ, die hebben we eerder uitgevoerd en dat werkt niet, probeer het eens anders’, maar ook ‘Ah Loena, nu voel je je ABC en deze handeling helpt daarbij’. Die geruststelling dat het oké is om te mogen voelen is een vorm van acceptatie van mezelf. Het is oké om gewoon mezelf te zijn, hoe dat ook tot stand is gekomen. Hoe ik ermee omga is dan een andere zaak. Maar ik mag wel voelen wat ik voel.

Wat ik heb proberen te bereiken dit jaar was Soulshine. Een diep gevoel van stralen en 100% mezelf zijn, zonder compromissen. Liefde is iets dat daarop volgde. Liefde voor alles wat Loena omvat, met alle rare kronkels, hobbels en andere inperfecties. Liefde voor mijn lichaam en liefde voor mijn zijn. Dit is dan ook mijn vorm van zelfliefde: kennis en acceptatie van wie ik ben.

Hoe hou jij van jezelf?

Liefs Loena

Een gedachte over “Zelfliefde, hoe begin je daaraan?

  1. Dat is een heel mooi proces Loena, en ik hoop dat je hier velen mee zult bereiken. Liefde voor jezelf en weten waarom je bent wie je bent, is ontzettend belangrijk, ook om te kunnen vergeven, vergeven van jezelf, van anderen om dan te houden van jezelf, is een proces die lang kan duren, en ook hier hard aan gewerkt, en ja ik durf te zeggen dat ik hou van mijzelf, ook wat ik iets minder mooi vind, mijn schaduwkant, fysiek of mentaal.

    You will get there! 😀

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

