Feest·Spiritualiteit

Maanrituelen

Ik heb jullie verteld over mijn hernieuwde belangstelling voor de maan. En vandaag ga ik er meer over vertellen. Het begon allemaal een paar weken geleden toen er een Volle Supermaan was. Dit houdt in dat de maan dichterbij de Aarde staat dan normaal gesproken. Ik lag dus in bed te slapen, en opeens werd ik wakker van een geluid of iets anders dat mijn aandacht trok. Terwijl ik mijn ogen opendeed merkte ik op dat ik volledig baadde in het maanlicht. Er kwam een rustig en majestueus gevoel over me heen. Op dat moment was ik even echt heks….

Nu ga ik mijn esbat-niveau terug opkrikken. Het was zo een prachtig gevoel en ik wil dat gevoel weer vaker bereiken. Vroeger zat ik bij elke nieuwe en volle maan even stil. Het was een moment om even bij te tanken en aan mezelf te werken zodat hier vaste momenten voor vast lagen. Met nieuwe maan schreef ik steevast over  van alles en nog wat en met de volle kookte ik iets uitgebreider, nam warme douches en een tijdlang organiseerde ik vieringen die telkens een bepaalde magiesoort besprak. En nu doe ik niets… En dat is best frustrerend.

Daarom heb ik een nieuw voornemen! Ik ga terug vieren! Met goede moed haalde ik mijn maankaarten alweer naar boven. Ik vond ze in een doos en nu staan ze weer te roteren op mijn klein altaarplekje. Jammer genoeg kan ik nu even geen foto’s maken door technische problemen, maar zodra die zijn opgelost komen ze er aan!

Maanaltaar 2012
Maanaltaar 2012

Verder ben ik van plan om weer elke nieuwe maan een overzicht te maken van mijn leven in mijn dagboek. Maar wat met de volle maan te doen? Ik maak even een lijstje:

  • Edelstenen opladen
  • Maanwater maken
  • Divineren: ik heb net een aantal vrouwenrunen doorgekregen via mail, het lijkt me interessant om daar eens mee te leren werken!
  • Werken een de Pagan Journal Prompts
  • Het opladen van (werk)kaarsen
  • Boeken lezen: Sinds een paar dagen heb ik De Wolfsvrouw Vertelt in mijn collectie, die komt dus aan bod, maar andere boeken over de maan, vrouwelijkheid en het feminisme komen ook op de leeslijst!)
  • Mediteren: Ik heb nog ergens een heel boek vol maanmeditaties liggen, zou ik het niet beter eens gebruiken?
  • Maankunst maken: tekeningen, gedichten, …

Zo nu ik er jullie over heb verteld moet ik er echt mee aan de slag. Binnenkort komt er een update aan over dit topic! Maar moesten jullie mij kunnen inspireren, laat dan even een reactie achter op de volgende vraag:

Hoe sta jij stil bij de maanfases?

Lies Loena

5 gedachten over “Maanrituelen

  1. Dat is toevallig. Ik ga vanaf 14 september een nieuw project starten gemaakt maanproject. Ook alles over de maan en wat je zou kunnen doen enzo.

    En wist je dat er bij deze volle maan ook een maansverduistering is.

    Liked by 1 persoon

  2. Eigenlijk sta ik er niet zo bij stil, maar op de één of andere manier vooral met nieuwe en volle maan, krijg ik zo’n tikje in mijn nek of zo, of gewoon een gevoel dat ik even moet gaan kijken op welke stand we zitten, hahaha Dan zoek ik de datum even op en dan blijkt dat het bijna volle maan is of nieuwe natuurlijk of dat het exact op die dag is, dat is met nieuwe meestal zo, als ik die waarschuwing voel, is het een dag ervoor of exact de dag zelf.

    Wat ik ermee doe? Meestal glimlach ik en weet het nog niet zo heel erg goed. 😉

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

