Persoonlijk

Op zoek naar… Spiritualiteit

Op zoek naar spiritualiteit. Dat ben ik. Want wat is spiritualiteit eigenlijk? En wat is het voor mij? En als ik mijn definitie heb gevonden, is dat dan dezelfde als voor jou?

Als officiële definitie wordt er ‘Onstoffelijkheid’ gegeven maar ook het ‘geestelijke leven’. Is het misschien het nadenken over het leven? Nee, dat noemen ze filosofie. Het nadenken over geloof? Nee dat is dan weer theologie. Het is iets speciaals, misschien iets dat inderdaad In Mijn Geest Leeft. Geloof. Weten wat je niet kan bewijzen.

Dat is hoe ik mijn pad noem: spiritueel en dagelijks. Want hoe kan iets niet dagelijks zijn? Hoe kan ik in iets geloven, iets praktiseren als het niet in mijn eigen leven kan plaatsvinden? Dit hoeft niet groots te zijn. Ik geloof werkelijk in zaken die ik mee maak gedurende de dag. Zoals emoties, werken, wonen en het leven. Wat het voor mij inhoudt, en wat het voor mij betekent om te leven.

Ik vraag me dan ook af hoe mijn eigen leven anders zou zijn zonder spiritualiteit. Uiteindelijk zou ik nog steeds mezelf zijn, dezelfde baan hebben en hetzelfde eten eten. Maar in tijden van nood, daar zit voor mij het verschil. In tijden van nood put ik kracht uit mijn geloof en mijn spiritualiteit. Ik ben minder reddeloos met geloof. Standvastiger zelfs.

Voor mijn spiritualiteit haal ik inspiratie uit oude en nieuwe wijsheden. Uit wetenschap en bijbel, uit feiten en verhalen. Zo ben ik bedreven in biologie, en heb interesses in psychologie, geologie en antropologie. Verder haal ik inspiratie uit kunst, mythes en quotes uit de bijbel. Zelfs als de pagan die ik me noem. Ik denk namelijk dat spiritualiteit geen grenzen heeft. God (De Moeder in mijn geval) spreekt tot ons allen op een manier die ons aanspreekt.

De kracht zit hem in de manier waarop wij willen luisteren. En misschien is dat wel wat spiritualiteit bedoelt: Luisteren.

Wat is voor jou spiritualiteit?

Liefs Loena

Geef een reactie

