Feest·Spiritualiteit

Litha voor gevorderden

Het is misschien wat laat om het nog over Litha te hebben, maar ik heb een goede reden om dit verslag iets later te posten! Om te beginnen ben ik jarig in de Litha periode, daarom ben ik iets later. Met alle commotie, verplichte afspraken, het einde van het schooljaar is het meestal zo druk dat het onmogelijk is om echt ‘stil’ te staan bij dit jaarfeest. Toch geniet ik er intens van, de zomer is nu echt begonnen!

Loena's Litha 2015
Loena’s Litha 2015

Sinds een tijdje vier ik geen sabbats meer met groots ritueel, cirkel en veel poeha. Ik woon maar klein, en ik denk dat mijn (buitenlandse) huisgenoten erg raar op zullen kijken als ze me in de tuin zien staan met kaarsen en wierook 😉

Daarnaast is mijn perceptie op de jaarfeesten verandert. Het lijkt alsof het vieren van deze feesten met een groots ritueel een illusie is. Een illusie van spiritueel en hekserig bezig te zijn. Want waar gaat mijn geloof over als ik maar 8 keer per jaar een mini-feestje geef zonder tussendoor daar nood aan te hebben? Daarom heb ik in de afgelopen maanden mijn praktische handelingen omgegooid naar handelingen die ik sowieso doe en die dan ook meer bij mij als persoon horen.

Ik doe nu aan schrijfrituelen. Met dank aan een lieve vriendin van me, Winny. Ze postte op haar groep Cirkel van Moeder Natuur een bericht over schrijfrituelen. Heel kort natuurlijk, maar na een klein gesprekje begon het idee bij mij te groeien. Tegenwoordig pak ik met een sabbat een lekker kop thee, pennen en stiften, stickers, kleurpotloden en af en toe uitknipsels, schaar en lijm en ik begin aan mijn meesterwerk.

Loena's Litha Ritueel
Loena’s Litha Ritueel

Met Litha wordt de overgang gemaakt tussen Licht en Donker. De dagen gaan vanaf nu weer korten, hoewel de zomer nu pas begint. Voor mij is een sabbat het moment om mijn doelen te overzien. Hoe ver sta ik nu? Wat moet ik nog doen? Moet ik bepaalde zaken inhalen of misschien wel laten vallen?

Mijn doelen waren heel random opgesteld tijdens Samhain. Heel loos en vooral uit mijn gevoel. Op zich is dat niet slecht, maar ik merk dat ik meer structuur nodig heb. Daarom heb ik ze nu ingedeeld en bij elkaar gezet. Momenteel heb ik nog 3 categorieën: Blog – Ontwikkeling – Financieel. Heel verhelderend voor mij.

Verder is het natuurlijk tijd geweest voor BBQ’en, het weer ook trouwens, en lekker luieren. Voor mij was het een fantastisch Litha alvast!

Hoe hebben jullie het gevierd?

Liefs Loena

8 gedachten over “Litha voor gevorderden

  1. Hier voor het eerst Litha met een open jaarfeestviering gevierd en ik vond het heerlijk. Zelf vier ik de jaarfeesten wel uitgebreid maar doe ik ook veel ritueel werk met oog op de maan dus misschien voelt het dan anders.
    In ieder geval zeker voor herhaling vatbaar, hopelijk hoef ik met Lammas niet te werken want dan wil ik heel graag weer mee doen 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. Wel ik hoop mee voor je! Persoonlijk is Lammas voor mij een heel bijzonder feest, dus die sla ik zeker niet over. Ik ben benieuwd wat je dan gaat doen.

      Liefs

      Like

  2. Ik doe niet meer aan grote vieringen. Ook wel solotaire eclectische heks genoemd 😀
    Ik hou het heel klein en intiem. Ik ben crea en maak dan iets voor de betreffende sabbath en houd mij daar mee bezig en versier wat dingen in huis. Daar wordt ik dan blij van.

    BB
    De hakende heks

    Liked by 1 persoon

    1. Hoi Diana! Leuk dat je hier even iets komt zeggen! Zoals je gelezen hebt doe ik ook geen enorme rituelen (meer), dat past gewoon niet bij mijn levensstijl 😉 Wat voor een crea-frutsels maak jij graag voor de sabbats?
      Liefs Loena

      Like

      1. Van alles. Gehaakte kransen voor bv aan deur. Kaarten maken met het thema voor op de altaar. Soms zelf kaarsen maken. Echt van alles.

        Liked by 1 persoon

      2. Oh kransen! Ik ga straks even kijken op je blog of ik er kan vinden! Wat een gaaf idee!

        En die kaarten, dat is ingenieus! Ik koop altijd ansichtkaarten, print bepaalde afbeeldingen uit of gebruik orakelkaarten om mijn altaar op te fluffen.

        Leuk dat je zo creatief zijn echt met je spiritualiteit verbindt!

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

