Persoonlijk·Spiritualiteit

Soorten Pagans

Deze week gaat even niet zo lekker ten huize Loena. Dus ik ga het eens even hebben over een meer theoretische kant van hekserij! Want ja al dat praktische is leuk en aardig, maar die theorie is oh zóó belangrijk!

Ik wil het vandaag even hebben over de soorten pagans die je kan tegenkomen. Dezelfde soorten waar je zelf ook een keuze uit maakt, bewust of onbewust. Dit topic kwam ik tegen een paar weken geleden bij Kelly-Ann in een . Ze heeft het over de 3 grote categorieën binnen de pagan-gemeenschap. Dit soort monologen over wat pagan zijn nu is (en wat niet) en verschillende categorieën doen me nadenken. Val ik onder de noemer pagan? En waar baseert mijn pad zich op (momenteel)?

Kelly-Ann had het over de Aarde-liefhebberpagan, de Godenpagan en de Zelfontwikkelingspagan. De eerste pagan is de ecostrijder. De bewuste pagan die vooral de natuur liefheeft en hiervoor veranderende werken uitvoert. De moestuiner bijvoorbeeld, of de groene rakkers die de bossen en parken onderhouden met hun kakibroek, smerige wandelschoenen en biowijn. De Godenpagan, de persoon die altaren opricht en zich tot verschillende godheden wendt om problemen op te lossen. De priesteres die wierook ‘offert’ en om hulp van de god(en) vraagt door middel van gebed of magie. En dan de Zelfontwikkelingspagan. De wannabe psycholoog met de enorme boekenkast, ingewikkelde oefeningen en de wereldverbeteraar die begint bij zichzelf. Natuurlijk is dit een korte en nogal stereotypische beschrijving en hiermee wil ik niemand beledigen. Dus lees vooral even verder.

Op zich kan ik me enorm vinden in de beschrijving van deze onderverdeling binnen de gemeenschap. Maar… Ik kan mezelf niet direct indelen, en daarmee zullen een heleboel anderen dit ook niet kunnen denk ik. Ik geef even een aantal voorbeelden:

Loena In Bemodderde Wandelschoenen
Loena In Bemodderde Wandelschoenen
Loena's Godinnenhoekje
Loena’s Godinnenhoekje

En last but not least:

Loena's Schaduwboek
Loena’s Schaduwboek

Dus ahummmm…. Ergens denk ik dat haar theorie niet volledig klopt. Lang niet iedereen is in een vakje te stoppen. Soms moeten we maar gewoon blij zijn met ons pad. En als iemand me nou vraagt wat voor een pagan ik nu eigenlijk ben? Ik ben Loena, ik ben mezelf. Ja met mijn studie probeer ik een inzicht te krijgen in de natuur en al haar facetten en daarmee de aarde een dienst te bewijzen. Ja in het dagelijkse leven probeer ik regelmatig contact te krijgen met verschillende Godheden, mannelijk en vrouwelijk. Ja ik denk dat dit pad me dichter bij mezelf brengt en dat ik door dit pad te volgen aan zelfontwikkeling doe. Daarmee heb ik het al druk genoeg 😉

Liefs Loena

Geef een reactie

